Affiliate marketing: hoe begin je en wat zijn de voordelen ervan

Geplaatst op: februari 15, 2022


Affiliate Marketing is een van de beste manier om meer bezoekers naar je webshop te krijgen. Het houdt in dat jij als webwinkel (adverteerder) de affiliate (webmaster) betaalt voor elke sale of lead die hij via zijn website weet te genereren. Dit is een mooie manier om de verkoop te verhogen, omdat er zo meer gericht verkeer gegenereerd wordt naar je webshop. Daarnaast is het efficiënt, vanwege het “no cure no pay” principe waarop deze vorm van marketing gebaseerd is. Je betaalt namelijk, naast een vaste vergoeding, alleen een vergoeding aan de webmaster wanneer er daadwerkelijk verkoop uit het affiliate programma komt.

Hoe te beginnen

Om te beginnen met affiliatemarketing, kun je je het beste aanmelden bij een netwerk waar veel affiliates bij aangesloten zijn.  Dit kunnen bijvoorbeeld netwerken zijn als Tradedoubler, Tradetracker, Daisycon en Awin (vroeger Zanox). Zo’n netwerk zit tussen jou en de affiliate en zorgt ervoor dat je niet hoeft te zoeken naar affiliates en geen contact hoeft te onderhouden, doordat zij voor de tracker en uitbetalingen zorgen. Je maakt zelf de tekst- en beeldadvertenties, zoals een banner, of laat deze door een bedrijf maken en stelt in hoeveel de vergoeding voor het aanbrengen van sales is. Een van de netwerken die je gekozen hebt doet vervolgens de rest.

Voordelen

Met affiliate marketing kun je in korte tijd een groot publiek bereiken. Het kan daarbij handig zijn je affiliates te laten keuren op relevantie en kwaliteit. Op die manier komen ze alleen op gerelateerde websites terecht. Een ander groot voordeel is dat affiliate marketing de mogelijkheid biedt een bepaalde vergoeding alleen te betalen bij resultaat. Met CPS (Clicks per Sale) betaal je bijvoorbeeld alleen de kosten per verkoop en kun je ook zelf het percentage aangeven dat je als vergoeding geeft. Verder kun je ervoor zorgen affiliate marketing vrijwel geheel automatisch gaat via bovenstaande netwerken, waardoor het je ook weinig tijd hoeft te kosten. Het is daarbij wel aan te raden je campagne regelmatig te stimuleren en bijvoorbeeld de affiliate website die minder relevant is geworden eruit te halen.

Stimuleren

Ondanks dat je affiliate marketing vrijwel geheel automatisch kunt laten verlopen, is het dus om het maximale eruit te halen wel goed je affiliates te stimuleren. Dit kan bijvoorbeeld door (exclusieve) kortingscodes te verspreiden (zie ook https://www.eenwebshopbeginnen.nl/startende-webshop/kortingscodes-slim-inzetten-voor-jouw-webshop/ ) of andere consumentenacties, om zo de verkopen te stimuleren. Daarnaast kun je regelmatig nieuwe banners aanmaken om te vernieuwen. Tot slot zou je website-eigenaren eventueel kunnen stimuleren om, naast de ‘normale’ vergoeding, een extra beloning te geven in de vorm van een hoger commissie percentage of geldbedrag bijvoorbeeld.