Wat als de omzet tegenvalt in de ‘drukke feestdagenperiode’

Geplaatst op: december 1, 2023


Hoewel het laatste kwartaal van het jaar met feestdagen als Sinterklaas, kerst en Oud & Nieuw doorgaans een periode van drukte en hoge omzetten is voor eigenaars van webshops, is het goed mogelijk dat dit bij jou nu net niet het geval is. Zeker wanneer je om je heen hele andere geluiden hoort, kan het erg frustrerend zijn wanneer voor jou de verwachte stroom aan bestellingen uitblijft, je voorraad blijft liggen en je acties ongemerkt voorbijgaan.

Is dit bij jou het geval, realiseer je dan echter ook meteen dat je echt niet alleen hierin bent, aangezien er nog vele webshopwinkeliers met je zin die ook minder succes hebben in deze periode dan ze hadden gehoopt. Feit is dat we onze successen meestal graag tonen, maar onze tegenslagen juist verbergen, wat tot een vertekend beeld van de realiteit leidt.

Keerpunt

Er zijn een aantal manieren om je webshop te revitaliseren zonder continu korting te moeten geven. Dit begint bij de redenen voor de tegenvallende omzet, zoals te weinig bezoekers, een niet-gebruiksvriendelijke webshop of lage gemiddelde bestelbedragen. Deze eventuele problemen kun je het beste aanpakken door je webshop te analyseren.

Strategieën

Op basis van de hiervoor genoemde redenen voor tegenvallende omzetresultaten, zijn er een aantal strategieën voor verbetering te bedenken.

  • Meer bezoekers aantrekken: dit kun je bewerkstelligen door regelmatig nieuwsbrieven te versturen, regelmatig social media posts te plaatsen, blogs en inspiratiepagina’s te creëren en door samen te werken met influencers.
  • Hogere conversie: de gebruiksvriendelijkheid van je webshop verbeteren is een andere manier om de omzet op te krikken. Je kunt bijvoorbeeld als klant door je eigen aankoopproces lopen en je productteksten optimaliseren.
  • Het gemiddelde bestelbedrag verhogen: grotere aankopen stimuleren door middel van aanbiedingen van aanvullende producten of luxere versies is tot slot ook een zeer goede manier om de omzet te laten stijgen.

Overigens is op onze site nog veel meer informatie over deze onderwerpen te vinden in de andere blogs die we geschreven hebben, dus lees ook die vooral rustig door voor meer informatie en vooral ook inspiratie. Zie bijvoorbeeld https://www.eenwebshopbeginnen.nl/webshop-technieken/je-orderwaardes-vergroten-en-winkelervaring-verbeteren-door-middel-van-upselling/ en https://www.eenwebshopbeginnen.nl/startende-webshop/je-omzet-verhogen-door-het-stimuleren-van-herhaalaankopen/

Structurele groei

Om structurele groei en winstgevendheid te bereiken, is het van belang actief te (blijven) ingrijpen en aanpassingen te maken. Zonder verandering zul je namelijk volgend jaar rond dezelfde tijd met hetzelfde probleem zitten. Het is kortom tijd om actie te ondernemen en je strategie te herzien!