Tips om van je bezoekers klanten te maken; deel 1

Geplaatst op: januari 31, 2023


We hebben inmiddels in diverse artikelen al allerlei tips gegeven over meer bezoekers naar je webshop krijgen, maar daar heb je vooral wat aan als die bezoekers ook daadwerkelijk betalende klanten worden. Daarom geven we je ook tips om van die bezoekers klanten te maken.

Google Analytics

Maar nu hebben we het toch weer over bezoekers? Ja, maar via Analytics kun je zoveel meer dan alleen zien hoeveel mensen je webshop hebben bezocht. Je kunt er bijvoorbeeld zien op welke pagina’s bezoekers je webshop verlaten en/of bekijken op welk punt bezoekers afhaken in het bestelproces. Wanneer je dit soort informatie hebt, kun je wellicht zaken verbeteren op die pagina’s.

Verlaten winkelwagens

Er is uit onderzoek gebleken dat slechts 25% van de bezoekers hun gevulde digitale winkelwagen ook daadwerkelijk afrekent en dat dus maar liefst 75% van de gevulde digitale winkelwagens wordt achtergelaten. Op dit punt valt dus flink winst te behalen. Om deze 25% in jouw webshop een stuk hoger te krijgen, kun je bijvoorbeeld (automatisch) mails sturen naar bezoekers die hun winkelwagentje hebben achtergelaten, waarvan het mailadres bekend is. Eventueel zou je dan na een paar dagen nogmaals een mail kunnen sturen met bijvoorbeeld een kortingscode erin.

Bestelknop

Als je wilt dat mensen ook echt iets bestellen in je webshop, is het handig om de bestelknop een kleur te geven die opvalt. Het moet voor bezoekers niet een zoektocht zijn naar de bestelknop, want dat maakt de kans alleen maar groter dat ze onverrichter zaken vertrekken. Maak de bestelknop dus een opvallend element met een kleur die eruit springt.

Geen onnodige informatie

De meeste mensen willen niet te lang bezig zijn met het bestelproces. Om te voorkomen dat mensen je webshop voortijdig verlaten omdat het bestelproces te ingewikkeld is of omdat er te veel informatie wordt gevraagd, is het dus van belang duidelijkheid voor je je bezoekers te creëren. Het helpt daarbij om te laten zien waar men zich bevindt in het bestelproces en hoeveel stappen er nog zijn. Maak eventuele extra informatie niet verplicht en vraag dus ook alleen om informatie die echt noodzakelijk is voor het verwerken en leveren van de bestelling.

Achteraf betalen

Tegenwoordig blijkt een derde van de online shoppers de voorkeur te geven aan achteraf betalen. Het haalt voor veel mensen een drempel weg om te bestellen, of dat nu is omdat ze net even te weinig geld hebben op dat moment of omdat ze simpelweg nog niet willen betalen voor iets dat ze nog niet echt in bezit hebben. Wanneer je deze drempel weghaalt, is de kans dus groot dat meer bezoekers van je webshop echte klanten worden.