Soorten webshopfraude en het herkennen ervan

Geplaatst op: juni 27, 2023


De enorme groei van e-commerce biedt dan wel talloze kansen aan ondernemers, maar het heeft ook een toename aan fraude en oplichting met zich meegebracht. Hierbij kan het om van alles gaan. Van identiteitsdiefstal tot het stelen van creditcardgegevens. Als webshopeigenaar is het dan ook belangrijk op de hoogte te zijn van de diverse vormen van fraude, wat ten goede zal komen aan je webshop beschermen tegen dit soort praktijken.

Soorten webshopfraude

  • Overnemen account: hierbij gebruikt een fraudeur de inloggegevens van iemand anders om aankopen te doen in een webshop, wat kan gebeuren als betalingsinformatie is opgeslagen in het account. Deze vorm van fraude valt onder identiteitsdiefstal en wordt veelal gebruikt bij phishing.
  • Bestelfraude: onder deze vorm van fraude verstaan we aan de ene kant de vriendelijke vorm, waarbij er geen opzet in het spel is. Hierbij herkent de klant de transactie niet op de bankafschrijving en vordert daarom de afboeking terug, terwijl de bestelling wel degelijk is gedaan. Bij de opzettelijke vorm hiervan heeft de klant de bestelling wel degelijk bewust ontvangen, maar probeert alsnog het bedrag terug te vorderen.
  • Pakketfraude: bij deze vorm van webshopfraude beweert de klant zelf dat de bestelling niet is aangekomen of beschadigd is aangekomen, waarna de klant terugbetaling van het aankoopbedrag eist.
  • Met kleine bedragen testen: hierbij wordt er getracht een aankoop te doen met gestolen creditcardgegevens om te testen of de kaart werkt. Om te voorkomen dat de eigenaar van die creditcard het meteen opmerkt, wordt dit vaak eerst getest met een klein bedrag. Voor de klant is dit uiteraard heel vervelend, maar ook voor de webshop zelf, aangezien het blokkeren van dit soort transacties extra kosten met zich meebrengt.
  • Driehoeksoplichting: dit is een vorm van fraude die uit meerdere stappen bestaat. Er wordt eerst een fictieve webshop gecreëerd door de oplichter waarin producten tegen een te hoge prijs worden aangeboden. Wanneer een klant hier vervolgens een product koopt, krijgt de oplichter de beschikking over de betalingsgegevens van de klant en die worden weer gebruikt om hetzelfde product te kopen tegen een lagere prijs, deze naar de klant te verzenden en het verschil is dan voor de oplichter. Klanten hebben hierbij vaak niet door dat ze opgelicht zijn.

Webshopfraude herkennen

Nu je de meest voorkomende soorten webshopfraude kent, is het natuurlijk vooral van belang dat je deze ook kunt herkennen als je er zelf mee te maken krijgt. Je kunt daarbij letten op de volgende signalen:

  • Klant gebruikt meerdere creditcards. Wanneer er door een klant op één dag of bijvoorbeeld een week diverse creditcards gebruikt worden, is dit zeker een signaal van fraude. Vaak gebruikt een oplichter namelijk meerdere betaalkaarten om te voorkomen dat hij of zij ontdekt wordt en daarnaast wordt deze methode ook wel gebruikt om een gestolen creditcard te testen.
  • Ongebruikelijk koopgedrag. Of het nu gaat om meerdere transacties in een korte tijd of bijvoorbeeld en reeks bestellingen vanuit een nieuw land, wees vooral alert op ongebruikelijk of verdacht koopgedrag.
  • Lage en hoge orderbedragen. Hoewel het als webshopeigenaar natuurlijk fijn is hoge aankoopbedragen te zien, zijn grotere aankoopbedragen dan gemiddeld ook een signaal van fraude. Wanneer iets met spoed moet worden verzonden, is het ook zaak opmerkzaam te zijn, aangezien oplichters hun bestellingen vaak snel in huis willen hebben. Ook meerdere kleinere bedragen zijn een signaal, zoals eerder al vermeld.
  • Meerdere verzend- en factuuradressen. Wanneer er meerdere aankopen worden gedaan onder één factuuradres, maar deze naar meerdere adressen verzonden moeten worden, is dit ook een signaal dat op fraude kan wijzen. Tijdens de feestdagen wil dit nog weleens vaker voorkomen, maar toch is het goed om hier op te letten.
  • Transacties herhaaldelijk geweigerd. Tikfouten zijn natuurlijk niet vreemd, ook niet wanneer er bankgegevens moeten worden ingevuld. Wanneer er echter meermaals een verkeerd kaartnummer, veiligheidscode of vervaldatum wordt ingevuld, is dit wel een signaal dat er wellicht een poging tot fraude wordt gedaan.