Kortingscodes slim inzetten voor jouw webshop

Geplaatst op: februari 2, 2022


Een slimme manier om klanten over te halen iets te kopen bij jouw webshop is het inzetten van kortingscodes, waardoor jij meer omzet kunt behalen. Zo’n kortingscode kan een klant tijdens het bestellen invoeren, waarna de korting die jij voor de bijbehorende code hebt bepaald wordt verrekend. Dit kan bijvoorbeeld 10% korting zijn of een extra product bij aankoop van een bepaald bedrag.

Softwarepartij

Een kortingscode kun je over het algemeen via elke softwarepartij maken, aangezien ze vrijwel allemaal modules hiervoor ondersteunen of in hun systemen hebben. Wanneer je hier meer uit wilt halen, zijn er vaak ook speciale plug-ins beschikbaar. De grootste softwarepartijen die hiervan diverse opties hebben zijn bijvoorbeeld Shopify, Lightspeed en MijnWebwinkel.

Naam en actie bij de code

Elke kortingscode heeft een naam of code, die klanten moeten invoeren om de korting te krijgen. Het beste is deze naam zo simpel mogelijk te houden, aangezien het vooral om de actie moet gaan en niet om de naam. Het is dan ook het belangrijkste om een leuke/goede actie te bedenken. Meestal kiest men voor een standaard hoeveelheid, zoals 5 of 10% korting, maar iets creatievers is natuurlijk ook mogelijk. Zo zou je een kortingscode kunnen geven aan klanten na hun eerste bestelling, een -mail kunnen sturen met een kortingscode voor winkelmand-verlaters of een kortingscode via e-mail of twitter kunnen verspreiden.

Looptijd

Om een bepaald gevoel van urgentie te creëren bij je klanten, is het handig een einddatum aan je kortingscode te koppelen. Je kunt dan daarna eventueel ook weer een nieuwe code aanmaken als de oude verlopen is. Het is daarbij even aftasten welke looptijd je het beste hanteert. De code te snel laten verlopen, is namelijk niet handig omdat niet iedereen altijd direct in de gelegenheid is een bestelling te plaatsen of men komt de code bijvoorbeeld pas later tegen. Meestal is twee of drie weken een mooie looptijd voor een kortingscode.

Het is ook mogelijk kortingscodes in te zetten die altijd werken op je webshop, zodat men altijd korting krijgt en als ze op zoek gaan naar korting deze ook altijd vinden. Dit zou de conversie ook ten goede kunnen komen, hoewel het dan wellicht verstandig is een lage korting eraan te koppelen.

Hoe de code in te zetten

Er zijn diverse manieren waarop je kortingscodes kunt benutten als webshop, om zo met een bepaalde code je bezoekers over te halen tot een bepaalde actie. Dit kan bijvoorbeeld door middel van nieuwsbrieven via de mail, geprinte codes verspreiden, banners, op je webshop zelf, via social media en via kortingssites en/of contentsites. Dit laatste kunnen de meer algemene kortingssites zijn, maar het kan ook interessant zijn om een exclusieve kortingscode aan een specialistische website specifiek gericht op jouw producten aan te bieden.