Waarom reviews van groot belang zijn voor je webwinkel

Geplaatst op: maart 30, 2022


Veel klanten gaan tegenwoordig eerst nog op zoek naar reviews, voordat ze daadwerkelijk overgaan tot een aankoop. Om het te winnen van de concurrent, is het dus zaak het vertrouwen van je (potentiële) klanten te winnen door het plaatsen van reviews van andere klanten op je webshop.

Uit onderzoek is namelijk ook meermaals gebleken dat de meeste consumenten eerder iets kopen op een webshop met reviews en een review van een andere klant daarbij zo’n 12x zwaarder weegt dan een beoordeling van een leverancier. De conversie kan dan ook wel 14-76% groter worden door reviews. Nog een voordeel van reviews is dat ze goed zijn voor de zoekmachine optimalisatie, aangezien ze je webwinkel unieke content geven.

Reviews krijgen

Om je klant zover te krijgen een review achter te laten, is het vooral belangrijk om dit zo makkelijk mogelijk te maken. Je kunt bijvoorbeeld 3 à 4 vragen stellen, een click-to-rate optie geven (door bijvoorbeeld een aantal sterren te laten geven of door middel van een schaal van 1 tot 10). Aangezien je de review het liefste in eigen woorden beschreven kunt hebben, mag ruimte voor opmerkingen ook niet ontbreken. Om de review aan meer mensen te kunnen tonen is het ook handig je klant de mogelijkheid te bieden om de review op hun sociale mediapagina’s te delen via een simpele klik.

De klant bereiken

Er zijn verschillende manier waarop je de klant kunt bereiken om hem of haar zover te krijgen een review achter te laten. Een veelgebruikte manier is een e-mail versturen na de aankoop, waarbij er niet te veel tijd tussen de aankoop en de e-mail moet zitten, maar ook niet te weinig (de klant moet het product wel kunnen proberen). Via deze e-mail zou je eventueel ook een attentie kunnen aanbieden om de klant te stimuleren een review te plaatsen, zoals een kortingscode. Trouwe klanten zou je ook nog kunnen belonen door hen als eerste van nieuwe producten te laten profiteren in ruil voor een review.

Je kunt natuurlijk een klanten uitnodigen een review achter te laten via je webwinkel zelf. Hierbij is het echter wel goed op te letten dat je geen mensen aantrekt die helemaal geen aankoop hebben gedaan. Om dit laatste te ontmoedigen kun je dan ook beter geen attentie aanbieden via je webwinkel.

Negatieve reviews

Hoewel je negatieve reviews waarschijnlijk het liefst meteen zou willen verwijderen, zorgen ook deze ervoor dat je klanten meer vertrouwen krijgen in je webwinkel. De reviews komen dan namelijk juist eerlijker over, aangezien niet iedereen dezelfde smaak of ervaring heeft. Daarnaast kunnen deze reviews jou weer helpen om je producten en diensten te verbeteren.

Nepreviews verboden

We zeiden al dat je negatieve reviews beter kunt laten staan, daarnaast is het ook goed te weten dat het plaatsen van nepreviews vanaf 28 mei 2022 in de hele EU wettelijk verboden is. Valse reviews die tegen betaling geplaatst worden zijn vanaf dan ook verboden om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren. Volgens deze nieuwe regels ben jij als verkoper dan ook verantwoordelijk voor het informeren van je klanten en het controleren van de reviews of echtheid.