Je omzet verhogen door het stimuleren van herhaalaankopen

Geplaatst op: april 6, 2022


Veel webwinkels leggen hun focus op het aantrekken van nieuwe klanten. Dit lijkt een goede zet, maar een kleine groei in het percentage herhaalaankopen zorgt al meteen voor meer omzet. Hoewel het uiteraard wel afhangt van het soort product dat je verkoopt en hoe vaak mensen die nodig zijn, is het dus slim de focus meer te leggen op het stimuleren van herhaalaankopen.

Voordelen

De focus meer leggen op herhaalaankopen biedt diverse voordelen. Zo hoef je geen geld meer uit te geven aan acquisitie, aangezien je deze klanten niet meer naar je webwinkel toe hoef te trekken. Daarnaast is er onderzoek gedaan naar de groei van herhaalaankopen, waaruit blijkt dat als deze met 2% groeit dit net zo’n effect heeft als een reductie van de koste van 10%. Meer omzet uit je bestaande klantenbestand halen kan je dus een hoop opleveren zonder dat het je veel kost. Nog een voordeel is dat herhaalaankopen vaak ook zorgen voor positieve mond-tot-mond reclame.

Het optimaliseren van de gebruikerservaring

Stap één hierbij is je klanten te stimuleren een account aan te maken op je webshop. Klanten die een account hebben aangemaakt op je webwinkel, kun je het daarna namelijk zo makkelijk mogelijk maken om opnieuw iets bij je te bestellen. Dit kan door bijvoorbeeld de adresgegevens vooraf in te vullen, zodat de klant dit niet telkens hoeft te doen, of door persoonlijke aanbevelingen te doen op basis van eerdere aankopen.

De levering van pakketten optimaliseren

De levering van de gekochte artikelen bij de klant is een belangrijk contactmoment. Als je ervoor wilt zorgen dat mensen opnieuw bij je gaan bestellen, is het goed om de juiste aandacht aan de levering te besteden. Sowieso door het netjes te leveren, maar ook een leuke verpakking of een simpele manier van retourneren erbij indoen kan je klant een goed gevoel geven.

Loyaliteit belonen

Het inzetten van een loyaliteitsprogramma op basis van eerdere aankopen is een goede manier om herhaalaankopen te stimuleren. Dit kan door een staffelkorting te hanteren, maar ook door middel van een klantenkaart of een soort membersclub.

Ook kun je een kortingscode geven voor herhaalaankopen of een persoonlijke aanbieding maken voor een product dat de klant eerder gekocht heeft. De klant verrassen met een klein cadeau of attentie om je webwinkel opnieuw onder de aandacht te brengen is een stap die nog iets verder gaat, maar vaak goed werkt.

De klantenservice optimaliseren

Ook de klantenservice en de mate van bereikbaarheid hiervan is van groot belang bij herhaalaankopen. De manier waarop je eventuele problemen oplost, maakt vaak het verschil voor je klanten.

Nieuwsbrief

De meest simpele manier om bestaande klanten opnieuw te benaderen is via het versturen van een nieuwsbrief waarvoor mensen zichzelf hebben ingeschreven. Op deze manier bereik je alleen mensen die daadwerkelijk interesse in je producten hebben en dus zal de conversie ervan waarschijnlijk goed zijn.

Sociale media

Sociale media zijn bij uitstek geschikt voor het stimuleren van herhaalaankopen, aangezien het daar juist gaat om het bouwen van connecties. Via sociale media kun je je klanten eenvoudig informeren over kortingen, acties en nieuwe producten. Ook kun je via deze weg meteen reageren op berichten of eventuele klachten.

Retargeting

Via retargeting krijgen je klanten die je webwinkel eerder bezocht hebben advertenties te zien over producten van jouw webwinkel, wanneer ze andere websites daarna bezoeken. Door een speciale cookie op de bedankpagina van je webwinkel te plaatsen, kan er ook een aparte advertentie worden getoond aan klanten die al bij je hebben afgerekend. Hierdoor kun je bijvoorbeeld meer va hetzelfde verkopen of juist accessoires. Retargeting kan bijvoorbeeld via Adwords van Google en Adcrowd.

Tot slot zijn er ook producten die een bepaalde levensduur hebben, zoals vitaminetabletten voor 60 dagen. Hierbij zou je bijvoorbeeld je klanten net voor die 60 dagen om zijn opnieuw kunnen benaderen. Dit soort voorbeelden zijn er nog veel meer natuurlijk, dus dit zou voor veel producten een goede manier kunnen zijn om herhaalaankopen te stimuleren.