Het kiezen van de beste producten voor je webwinkel
Geplaatst op: maart 24, 2022
Wanneer je een webshop hebt en je wilt succesvol verkopen en dat ook volhouden, gaat en staat dit met goede producten. Een goed product kan aan diverse dingen voldoen en dan is het vaak nog afwachten hoe dit in de praktijk uitpakt. Toch zijn er een aantal zaken die van belang zijn bij het kiezen van de juiste producten om online te verkopen.
Trend
Een van de belangrijkste dingen om op te letten bij het kiezen van de juiste producten voor je webshop is of de trend omhoog of omlaaggaat. Oftewel zijn er steeds meer of juist steeds minder mensen die het product kopen op dat moment. Via Google Trends kun je goed bekijken hoe vaak een bepaald product opgezocht wordt en dit is een goede basis om te bepalen of er een markt is voor dit product.
Afmetingen
Hoewel er steeds meer online verkrijgbaar is, zijn sommige producten simpelweg te groot om online te verkopen en dan te versturen. Daarnaast zijn er ook producten die een zeer onhandige vorm hebben om te versturen, zoals een bezem of een trap. Producten langer dan 2 meter zijn via de reguliere PostNL zelfs niet te versturen. Voordat je de producten kiest voor je webshop is het dan ook zaak over dit soort dingen goed na te denken.
Prijs
Producten verzenden met een hoge waarde kan voordelen hebben, maar bedenk van tevoren wel goed of het ook veilig is en goed verkoopbaar. Producten van bijvoorbeeld Swarovski per post verzenden is wellicht niet heel verstandig.
Herhaalaankopen
Wanneer je de keuze maakt voor bepaalde producten die je wilt verkopen via je webwinkel, is het altijd goed er producten bij te kiezen die men vaker nodig heeft. Hierdoor komen mensen vaak automatisch bij je terug en creëer je vaste klanten.
Concurrentie
Bij het kiezen van de juiste producten om te gaan verkopen in je webshop, is het goed om ook je concurrentie in de gaten te houden. Door te kijken naar het prijsniveau en de manier waarop je concurrenten hun producten aanbieden, kun je wellicht creatieve manieren herkennen om je producten zelf te verkopen, bijvoorbeeld door op abonnementsbasis of in pakketten te verkopen. Let hierbij ook op of er niet te veel concurrentie is en of je wel tegen de prijzen op kan in de markt.
Tot slot kun je ook nog de omgekeerde tactiek proberen, door vanuit het product te denken. Zo kun je een product of probleem kiezen en op basis daarvan bedenk je vervolgens een nieuw verbeterd product. Met een eigen product heb je daarnaast ook nog eens geen directe concurrentie.