Gebruik maken van virale marketing

Geplaatst op: januari 26, 2022


Er zijn allerlei manieren om jouw webshop op de digitale kaart te zetten. Als je niet gevonden wordt, zul je jouw product ten slotte ook niet verkopen. Een voorbeeld hiervan is virale marketing, wat neerkomt op een soort mond tot mond-reclame, maar dan via de digitale weg. Via diverse sociale media, maar ook via e-mail, sms, chatten en blogs is het steeds makkelijker geworden een grote groep mensen te bereiken. De meest geschikte manier is het delen van een filmpje die goed in elkaar zit en gebaseerd is op een goed idee.

Een succesvolle virale marketingcampagne hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Het begint met een goed idee, waar je een paar creatieve mensen voor kunt uitzoeken die je hierbij kunnen ondersteunen en actief mee willen denken.  De virale campagne die je daarna wilt opzetten, voldoet het liefst aan de volgende kenmerken:

Mensen bereiken

Om veel mensen te bereiken met je campagne, is het belangrijk je filmpje/bericht naar zoveel mogelijk mensen te sturen en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen dit weer delen. Om dit te bereiken, helpt het vaak om humor te gebruiken of op zijn minst een vorm van entertainment.

Duidelijke doelen stellen

Heb van tevoren duidelijk voor ogen wat je doel is met je virale campagne. Of je nu meer verkopen wilt genereren of wilt zorgen voor naamsbekendheid, wees vooral duidelijk en eerlijk in je campagne. Plaats dus ook niets op anonieme wijze online, maar zorg ervoor dat duidelijk is dat jouw webshop achter de campagne zit. Voorkom daarbij ook altijd dat je in de SPAM terecht komt van je doelgroep.

Snel schakelen

Het gaat tegenwoordig allemaal razendsnel binnen de digitale snelwegen, wat maakt dat als je daarvan wilt profiteren, je snel zult moeten schakelen. Wat vandaag trending is, is morgen vaak alweer oud nieuws, dus snel schakelen is de grootste sleutel naar succes.

Meten is weten

Wanneer je een virale marketingcampagne hebt gelanceerd, wil je natuurlijk ook weten of het succesvol is (geweest). Het is dus van belang het inkomende verkeer op je website te meten om dit te kunnen zien. Daarnaast is het ook belangrijk te kijken of je na de campagne meer bent gaan verkopen (op korte of op lange termijn). Je kunt namelijk wel meer bezoekers naar je site trekken, als dat niet leidt tot meer verkopen heeft het weinig nut.