Klanten op tijd en het juiste bedrag terugbetalen
Geplaatst op: oktober 25, 2021
Consumentenbond
De Consumentenbond heeft dit jaar opnieuw onderzocht of webwinkels consumenten op tijd terugbetalen wanneer er pakketjes teruggestuurd worden. Dit blijkt echter nog steeds lang niet altijd het geval. In het onderzoek werden bij meer dan 200 webshops 3 artikelen besteld en alles vervolgens terug gestuurd. Van deze webshops betaalde ruim 52 procent het geld te laat of zelfs te weinig terug.
In 2019 heeft de Consumentenbond dit onderzoek ook gedaan en toen waren er ongeveer dezelfde resultaten. Er is dus geen verbetering te zien. Webshops betaalden ook in 2021 in 35 procent van de gevallen het geld pas terug na de wettelijke termijn van 14 dagen en 29 procent van de webwinkels betaalden niet van alle artikelen de bezorgkosten terug.
Voorkom negatieve reclame
Dit is uiteraard niet een positieve ontwikkeling en de Consumentenbond is hier dan ook niet blij mee. Wanneer je zelf een webshop hebt, is het dan ook van groot belang dat je zelf niet in dit rijtje staat van webshops die te laat of te weinig terugbetalen.
Het te laat of te weinig terugbetalen zorgt namelijk ook voor een vervelende nasmaak bij je klanten en kan ervoor zorgen dat ze niet weer iets bij je bestellen. Ook de mond-tot-mond reclame komt het niet ten goede.
Smoesjes
Desbetreffende webshops hebben bij de Consumentenbond aangegeven dat de late terugbetalingen komen door drukte vanwege corona, nieuw personeel en ict-problemen. De Consumentenbond neemt deze reacties echter niet als zomaar voor waar aan en noemt het smoesjes. De bond geeft aan dat handhaven de enige manier is waarop dit voorkomen kan worden.
Voorkom boetes
En dus moet het op tijd en correcte bedrag terugbetalen van je klanten prioriteit hebben, aangezien hier zelfs boetes voor kunnen worden uitgedeeld. Toezichthouder ACM (Autoriteit Consument en Markt) heeft namelijk al eerder webwinkels erop aangesproken en het is dan ook niet ondenkbaar dat ze in de toekomst boetes hiervoor uit zullen delen.