Het voorkomen van de meest gemaakte fouten: de basis
Geplaatst op: mei 2, 2022
Als webshop-eigenaar wil je ongetwijfeld de concurrentie voor blijven, het hoogste rendement halen en de beste klantervaring bieden. Om dit te bereiken, zijn er een aantal valkuilen die je het beste kunt voorkomen, waarvan we hieronder de meest voorkomende hebben neergezet. Over vrijwel iedere valkuil vind je binnen onze andere artikelen wel meer informatie.
De basis
Voordat je van start gaat, zou je al een goed strategisch marketingplan moeten hebben waarin je heel kort behandeld wat je plannen zijn op juridisch vlak en welke kant je op wilt. Ook is het van belang dat je businessplan en de inrichting van je bedrijfsprocessen goed op orde zijn, om te voorkomen dat je tegen problemen blijft aanlopen.
Slecht assortiment
Als webwinkel is het belangrijk je assortiment tijdig mee te laten veranderen met de vraag/concurrentie. Door in te spelen op de huidige trends en daarmee op de vraag van je klanten, voorkom je dat je achteropraakt bij de concurrent. Let hierbij echter ook op het gevaar met tientallen webshops tegelijk op een rage te duiken, aangezien die soms weer snel overwaaien en jij dan nog met je producten zit. Daarnaast is het zaak niet te veel producten met lage marge in je assortiment te hebben en onderscheidend genoeg te zijn wat betreft je aanbod.
Te hoge of lage prijzen
Probeer hierin de gouden middenweg te vinden, bijvoorbeeld door marktonderzoek te doen. Te hoge prijzen kunnen je klanten namelijk afschrikken en te lage prijzen zorgen ervoor dat je winstgevendheid in gevaar komt.
Passie
Het hebben van passie voor het onderwerp waar jouw webwinkel zich vooral op focust, helpt enorm om het vol te houden en door te groeien. Wanneer je geen passie hebt voor je onderwerp wordt het dan ook een stuk lastiger goede content te produceren en te schrijven over je producten.
Discipline
Het hebben van discipline is misschien wel het belangrijkste om je webwinkel succesvol te laten blijven. Door hard te werken, scherp te blijven, jezelf te motiveren en jezelf bewust te blijven van waarom je met je webwinkel begonnen bent, zorg je ervoor dat je webshop steeds succesvoller wordt.
Door deze ‘fouten’ te voorkomen, die andere webshop-eigenaren al eens gemaakt hebben, kun jij sneller leren en wellicht ook sneller groeien. Op die manier blijf je de concurrentie makkelijker voor en kun je het meeste uit je webshop halen.