Strategieën voor contentmarketing

Geplaatst op: september 17, 2022


Waar we in het artikel over contentmarketing (Bekijk vorige artikel) vooral zijn ingegaan op wat contentmarketing precies is en welke vormen je hebt, willen we nu wat dieper ingaan op de strategieën die je kunt hanteren met betrekking tot contentmarketing. Er zijn namelijk allerlei manieren om contentmarketing aan te pakken, die je eventueel ook weer met elkaar kunt combineren.

Thought Leadership

Deze manier van contentmarketing richt zich op content gemaakt door vooraanstaande personen uit een bepaalde sector of een bepaald werkveld. Jezelf als kenner en expert vestigen en binnen jouw branche een autoriteit worden, is een belangrijk doel van deze vorm van contentmarketing.

Productmarketing

Deze vorm van marketing is vooral gericht op je product verkopen, bijvoorbeeld door testimonials van klanten of casestudy’s waarin klanten laten zien wat het product voor hen heeft betekend. Andere vormen van productmarketing zijn bijvoorbeeld webinars waarin je uitlegt hoe je product werkt of vergelijkingen van jouw product met die van concurrenten.

SEO (zoekmachineoptimalisatie/search engine optimization)

Deze vorm van contentmarketing richt zich, zoals het woord al zegt, vooral op bepaalde zoekwoorden verwerkt in artikelen die op een bestaande informatievraag antwoord geven. Op deze manier kun je nuttige informatie delen die antwoord geeft op zoekvragen, bijvoorbeeld in de vorm van een blogpost. Die informatie komt je klant dan weer tegen in de zoekresultaten.

Aan de slag

Wanneer je eenmaal zover bent om daadwerkelijk aan de slag te gaan met contentmarketing, kun je de volgende stappen volgen:

  • Doelen stellen. Om op een goede manier van start te gaan, is het van belang dat je eerst meetbare en specifieke doelen stelt die aan de groei van je bedrijf bijdragen. Voorbeelden hiervan zijn je omzet verhogen met een bepaald bedrag of percentage of meer naamsbekendheid krijgen door meer bezoekers naar je website te trekken.
  • Je contentmix samenstellen. In het eerste deel van dit artikel hebben we een aantal strategieën uitgelicht. Bij deze stap ga je kiezen welke strategie het beste past bij jouw doelgroep, of wellicht een combinatie ervan.
  • Content maken voor je doelgroep. Wanneer je de content echt gaat maken, kun je er het beste van uitgaan dat klanten verwachten dat merken content produceren van hoge kwaliteit. Investeer dus in geweldige foto’s en afbeeldingen en in goed geschreven teksten.
  • Je content verspreiden onder je doelgroep. Om je content te verspreiden, zodat deze ook daadwerkelijk je doelgroep bereikt, moet je eerst bedenken waar die zich doorgaans bevindt op internet. Wanneer je eenmaal vastgesteld hebt of jouw doelgroep bijvoorbeeld veelal te vinden is op Instagram of juist op TikTok, kun je beginnen met het verspreiden van je content.
  • Je strategie beoordelen en herzien. De belangrijkste statistieken kun je onder andere bijhouden met Google Analytics. Op die manier kun je zien of je op schema ligt en of het werkt wat je doet. Wanneer het niet gaat zoals je had gehoopt, probeer dan uit te zoeken waarom niet en stel je strategie voor contentmarketing bij.

Contentmarketing is een goede manier om je doelgroep te bereiken, doordat je potentiële klanten gedurende het gehele aankoopproces vooruithelpt en telkens weer belangstelling voor je merk wekt. Een gedegen contentstrategie zorgt ervoor dat de content die je maakt ook echt van belang is voor je doelgroep en je doelgroep die ook echt te zien krijgt.