Een goede contentplanning brengt rust
Geplaatst op: oktober 10, 2022
Voor veel ondernemers schieten de geplande onlineactiviteiten er dikwijls bij in, waardoor er veel commerciële kansen gemist worden. Een goede contentplanning zorgt ervoor dat je die kansen niet meer mist en geeft je daarna veel rust. Kies hierbij voor een vorm die bij jou past om snel meters te kunnen maken met je contentplanning, bijvoorbeeld met je eigen fysieke agenda, je Google agenda of een Excel bestand. Daarna zijn er een aantal stappen die we doorlopen.
- Doelgroepen en doelen. Om een goede contentplanning te maken, moet je eerst weer even terug naar de basis, door je doelgroepen en doelen op een rijtje te zetten. Hier leg je vervolgens alle content die je wilt plaatsen in je planning naast om de juiste focus te behouden.
- Kanalen. De volgende stap is op een rijtje zetten over welke kanalen je de beschikking hebt en je af te vragen of dit dekkend is voor je doelgroepen of dat er wellicht een kanaal is waar je niet meer mee door wilt gaan. Begin bijvoorbeeld door bij ieder kanaal neer te zetten welke doelgroep je ermee bereikt en welke productfocus daarbij past. Een aantal voorbeelden van onlinekanalen zijn website/webshop, blog, Google Ads, Social media en een digitale nieuwsbrief.
- Frequentie. Vervolgens is het zaak een hoeveelheid content te bepalen die ook realistisch is. Kies hierbij voor een frequentie waarvan je ook daadwerkelijk verwacht dat je die vol zal houden, waarbij je per kanaal bepaalt hoe vaak je iets wilt publiceren. Wanneer je dan belooft dat je bijvoorbeeld iedere maand een nieuwsbrief stuurt, moet je je hier ook aan houden. Als je van tevoren niet verwacht dat je dit vol zal houden, kun je die belofte dus beter niet maken maar kiezen voor een andere frequentie.
- Invullen. Uiteindelijk ga je met behulp van de voorgaande stappen de daadwerkelijke contentplanning invullen in de vorm die jij gekozen hebt (agenda, Excel, etc). Hierbij kun je het beste eerst de bekende data noteren die voor jou belangrijk zijn, zoals productintroducties en beursdeelnames. Daarna kun je bijvoorbeeld een keuze maken uit themadagen, waarbij je gebruik kunt maken van inhaakkalenders. Kies hierbij wel alleen die dagen die belangrijk zijn voor jou en je business en denk erom dat overdaad schaadt. Bedenk verder ook of je voor bepaalde dagen terug wilt plannen, bijvoorbeeld voor een event of voor de feestdagen en plan eventuele seizoensgebonden producten ook op tijd in. Tot slot is het zaak erop te letten dat je een dekkende kalender hebt gemaakt, zodat je de frequentie die je wilde bereiken ook waarmaakt, en dat je voldoende aan de focusproducten en focusdoelgroepen hebt gedacht.
Wanneer je contentplanning helemaal af is, gaat deze je veel rust brengen. Het staat nu namelijk vast wanner wat ‘de lucht in moet’, jij moet het nu alleen nog waar gaan maken dat ook echt te doen. Hier zul je wellicht ook even je weg in moeten vinden, maar door bijvoorbeeld iedere 1e van de maand even de contentkalender erbij te pakken en alles op tijd klaar te zetten om op de juiste datum te publiceren, geeft ook dit rust en uiteindelijk meer omzetkansen. Belangrijk hierbij is wel flexibel te blijven, aangezien er tussentijds iets voorbij kan komen dat meteen gepubliceerd dient te worden of juist iets waarvan inmiddels duidelijk is dat het niet werkt en dus geschrapt dient te worden.