Op een natuurlijke manier contact leggen met klanten via contentmarketing

Geplaatst op: september 14, 2022


Als webshopeigenaar zijn er allerlei manieren om je webshop te promoten, zoals we ook in eerdere artikelen al hebben uitgelegd (bijvoorbeeld virale marketing, affiliate marketing en doelgroepen analyse). Er is echter ook een manier van marketing die rechtstreeks en op een natuurlijke manier contact legt met klanten, namelijk contentmarketing.

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is een manier om content onder de aandacht te brengen op een subtiele manier. Op die manier probeer je mensen te bereiken waar ze zijn en ze iets te geven waar ze echt wat aan hebben, zonder dat er sprake is van hard selling. Contentmarketing gaat er namelijk vanuit dat vertrouwen een krachtiger verkoopwapen is dan hard selling. Je hebt er vaak wel een langere adem voor nodig, maar daarmee ondersteun je ook de behoeften van je bedrijf op de langere termijn.

Vertrouwen opbouwen

Contentmarketing draait veelal om het opbouwen van vertrouwen, vanaf het moment dat (potentiële) klanten van je webshop horen tot de eerste aankoop bestaat dit uit 3 fasen. Het begint allemaal met de bewustwordingsfase, waarin potentiële klanten vaststellen waar ze naar op zoek zijn en wat hun pijnpunten zijn. Uitlegvideo’s en artikelen met uitleg komen hier vaak van pas. Daarna volgt de overwegingsfase, waarin klanten op zoek zijn naar manieren om hun ‘probleem’ op te lossen. Hierin is het dus zaak dat je content informatief is en je op subtiele wijze laat zien dat jouw product of dienst de ideale oplossing is. Tot slot is er de beslissingsfase, waar je je contentmarketing-campagne in kunt zetten om klanten over de streep te trekken door te laten zien wat jou onderscheidt van de concurrentie.

Vormen van content

Er zijn diverse manieren om informatie over te brengen en allerlei vormen van content in tekst, beeld en geluid. Je kunt hierbij denken aan blogpost/artikelen, waarin je bijvoorbeeld antwoord geeft op veel gestelde vragen over een bepaald onderwerp. Om ingewikkelde dingen begrijpelijk te maken, kun je ook gebruik maken van infographics, videocontent of podcasts. Wanneer je zelf onderzoek hebt gedaan en je wilt dit delen, kun je dit uitgebreid onder de aandacht brengen in een rapport, e-book of whitepaper. Wanneer je juist wilt laten zien hoe andere klanten je product of dienst gebruiken, is een casestudy een ideale manier.

Populaire kanalen

Er zijn meerdere distributiekanalen die je kunt gebruiken om je content te verspreiden. Zo kun je via social media zoals Facebook, Instagram, TikTok, twitter, LindedIn en Pinterest je content organisch (zonder ervoor te betalen) of via betaalde advertenties verspreiden. Via Instagram en TikTok is het ook mogelijk om korte video’s te delen en YouTube is dan weer geschikt voor langere video’s. Deze platforms verkopen ook advertentieruimte om videocontent betaald rond te laten gaan. Wanneer je content bestaat uit een podcast, kun je deze bijvoorbeeld verspreiden via Spotify, Apple Podcasts, Buzzsprout en Stitcher. Om er dan ook daadwerkelijk luisteraars voor te vinden, is het goed je podcast ook via andere platforms zoals social media onder de aandacht te brengen. Een van de meest directe manieren om mensen te bereiken, is wellicht via e-mailmarketing. Dit werkt alleen met een abonneelijst, de je kunt verzamelen op diverse plekken op je website.

Om het maximale uit de uiteindelijke distributie van je content te halen, kun je deze content meerdere keren delen en/of voor een ander doel gebruiken. Wanneer je een filmpje hebt gedeeld op TikTok, kun je deze bijvoorbeeld ook weer delen via Instagram of in en e-mailnieuwsbrief en zo zijn er allerlei mogelijkheden om content te crosspromoten.