Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the ws-form domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/eenwebshop/domains/eenwebshopbeginnen.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
2023: een nieuw jaar met nieuwe kansen en uitdagingen voor je webshop | EWB

2023: een nieuw jaar met nieuwe kansen en uitdagingen voor je webshop

Geplaatst op: januari 9, 2023


Er is weer een nieuw jaar aangebroken en ook in 2023 zullen er ongetwijfeld nieuwe kansen en uitdagingen zijn. 2022 was vooral het jaar van de inflatie en dat heeft natuurlijk ook invloed op de inkoop en verkoop binnen je webshop.  Hoewel het zal afhangen van welke producten je verkoopt, heeft iedere webshop wel met de inflatie te maken in meer of mindere mate. Met die wetenschap in het achterhoofd en allerlei andere ontwikkelingen in 2022, is het goed je te focussen op wat je in 2023 wilt bereiken en hoe je dit wilt bereiken.

Zonder doelen voor je webshop te bepalen, ga je vaak maar wat door met je werk zonder echt iets te bereiken. Het is dus van belang je doelen duidelijk voor ogen te hebben. Dit zorgt er doorgaans voor dat gemotiveerd blijft, het geeft je focus, maakt je werk meetbaar en het bespaart vaak ook tijd en geld.

Vragen stellen

Om je doel(en) te bepalen, kun je jezelf een aantal vragen stellen. Dit zijn bijvoorbeeld vragen als “Hoe zie je jezelf en je webshop over een jaar/3 jaar/5 jaar?” en “Wanneer is jouw webshop een succes/ wanneer vind je zelf dat je webshop een succes is?” Wanneer je bijvoorbeeld van je webshop wilt kunnen leven, is het goed daarna te bedenken hoeveel omzet, bezoekers, verkopen en conversie je nodig hebt om dit te bereiken.

SMART

In het artikel “Tips om ontspannen te ondernemen door een effectieve aanpak” hebben we het hier ook al over gehad, dus we gaan er hier slechts kort op in. Het gaat er kort gezegd om dat je de doelen die je voor jezelf en je webshop opstelt, specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden maakt. Daarna is het zaak om je doelen een aantal keren per jaar te evalueren en eventueel aan te passen.

Rustige maand

Aangezien januari doorgaans een vrij rustige maand is voor veel webshops, is het een ideaal moment om bij te komen van de drukte rond de feestdagen, maar ook om aan je webshop en je doelen voor 2023 te werken. Gebruik deze rustigere periode om na te denken over wat er afgelopen jaar goed ging en wat er minder werkte en gebruik die informatie om een stappenplan te maken om je doelen te bereiken voor de komende tijd. Tot slot is dit ook een goed moment om een jaaroverzicht en/of jaarkalender te maken. Hiervan vind je diverse voorbeelden via Google.