Webshop SEO: De technische kant belicht
Geplaatst op: januari 10, 2022
Wanneer je een webshop begint, maar ook wanneer je al even bezig bent, is SEO (Search Engine Optimization) een belangrijke stap. Wanneer je de SEO goed voor elkaar hebt, zorg je er namelijk voor dat jouw webshop beter vindbaar is via de zoekmachines en dan met name via Google. Eerder gingen wel al in op de content strategie. Hieronder gaan we in op de technische SEO.
Wanneer de technische SEO van jouw webwinkel in orde is, zorgt dit voor een betere indexering in de zoekmachines. Er zijn hierbij een aantal factoren bepalend voor de beoordeling van je webshop door de zoekmachines. Dit zijn bijvoorbeeld de (hosting) snelheid, de mobiele vriendelijkheid/responsiviteit en de crawlability van je webshop (voor de spiders van de zoekmachines).
Snelheid van je webshop
Om ervoor te zorgen dat je goed gevonden wordt door de zoekmachines, is het van belang dat je webwinkel niet te langzaam laadt. Hier houden zoekmachines namelijk niet van. Om dit te voorkomen, is het van belang een goede hosting partij te kiezen (zie: https://www.eenwebshopbeginnen.nl/webshop-technieken/hoe-kies-je-de-juiste-hostingpartij/) . Daarnaast kun je zelf ook verschillende dingen aanpassen om je website sneller te laten lopen. Dit kan bijvoorbeeld door afbeeldingen opnieuw in te laden met kleinere bestanden zo min mogelijk code in de tekst te gebruiken en geen gebruik te maken van moeilijke flash-afbeeldingen die veel tijd nodig hebben om te laden.
Beveiligde verbinding
Een andere belangrijke factor voor een optimale SEO is het zorgen voor een beveiligde website. Google geeft namelijk webwinkels met een beveiligde https:// verbinding voorrang op websites die dit niet hebben.
Geen dode links
Verder is het van belang ervoor te zorgen geen dode links in je webshop te hebben staan. Voor gebruikers van je webshop en voor crawlers is het van belang dat alle links in je webwinkel goed werken. Om deze dode links op te sporen, kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de tool Screaming Fog.
Tot slot is het voor de technische kant van de SEO ook belangrijk een goede sitemap te hebben, waaruit duidelijk wordt wat, wanneer geüpdatet of toegevoegd is en waar dit weer in de websitestructuur valt. Je sitemap moet vervolgens weer in je robot.txt geplaatst worden. Dit is van belang voor de Google Search Console, maar ook voor een goed begrip voor de structuur van je shop. Het is voor een goede SEO en voor de ervaring van je bezoekers namelijk erg belangrijk dat producten snel te vinden en aan te schaffen zijn.
Google ziet aan al dit soort updates en vernieuwingen dat je veel bezig bent met je webshop en zal dan ook vaker langskomen om je webshop beter te waarderen.