Webshop SEO: maak jouw webshop beter vindbaar met de juiste SEO content strategie

Geplaatst op: december 23, 2021


Wanneer je een webshop begint, maar ook wanneer je al even bezig bent, is SEO (Search Engine Optimization) een belangrijke stap. Wanneer je de SEO goed voor elkaar hebt, zorg je er namelijk voor dat jouw webshop beter vindbaar is via de zoekmachines en dan met name via Google. Hieronder gaan we in op de SEO content strategie.

SEO Content Strategie

We gaan eerst in op de SEO content strategie. Dit houdt in dat je zorgt dat de content binnen je webshop zich richt op bepaalde zoekwoorden of combinaties van zoekwoorden die mensen in de zoekmachine invoeren. Je kunt de content binnen je webshop op zo’n manier aanpassen dat jouw webshop meer naar voren komt.

Unieke content

Een van de belangrijkste aandachtspunten hierbij is het schrijven van unieke content. Dit brengt je niet direct naar de eerste pagina van Google, maar het helpt zeker. De beste kans op indexatie van Google heb je met unieke teksten van minimaal 250-300 woorden. Ook regelmatig nieuwe content toevoegen door bijvoorbeeld updates en vernieuwingen toe te passen, zorgt ervoor dat Google steeds vaker langskomt en je webshop beter gewaardeerd wordt.

Keywords

Keywords gebruiken in de content van je webshop is een belangrijk element, maar het moet wel op de juiste manier worden toegepast. Het beste is het gebruik van 3-5% van de keywords in je content, waarbij het belangrijkste blijft dat de tekst leesbaar blijft en je dus ook niet te veel keywords gebruikt, aangezien Google daar juist weer fel op tegen is vanwege de onnatuurlijkheid die dan ontstaat. De voornaamste plek voor keywords is de domeinnaam. De url zou niet te lang moeten zijn, maar wel zo dat je belangrijkste keyword erin verwerkt zit.

Title tag & Meta description tag

Een plek waar je ook gebruik zou moeten maken van keywords is in de title tag. De belangrijkste trefwoorden kun je het beste vooraan in de titel zetten en de titel niet te lang maken (maximaal zo’n 10 woorden en 50 tot 60 lettertekens). Bij een meta description is het verder van belang dat deze een goede uitleg bevat en wanneer mogelijk je bezoeker overhaalt om te klikken. Het aantal tekens van een meta description zou optimaal gezien niet meer dan 155 tekens moeten zijn, aangezien Google ze daarboven afkapt en het dan lelijk of onduidelijk kan worden.

Structuur

Om je pagina beter vindbaar te maken, is ook een goede structuur binnen je webshop van belang. Op die manier kun je namelijk je pagina’s inrichten op wat mensen zoeken. Een goede structuur bestaat uit H1, H2, H3, H4 kopjes met niet te lange tekstblokken per kopje. Deze tags zijn titel tags in de HTML, iets waar zoekmachines zeker belang aan hechten. Het is daarbij de bedoeling dat de titel tags de essentie van de tekst eronder weergeven, door bijvoorbeeld keywords in de titels te weven. In de headers is het essentieel om vervolgens hiërarchie toe te passen. Dit doe je door bijvoorbeeld een H2 terug te laten komen in de tekst van een H3.

Afbeeldingen

Als webshop is de kans zeer groot dat je afbeeldingen op je site hebt staan. Ook deze afbeeldingen kunnen helpen je shop beter vindbaar te maken, bijvoorbeeld door het toevoegen van alt tags. Door bij elke afbeelding een alt tag met bijvoorbeeld de belangrijkste keywords te plaatsen, weet google wat voor afbeelding het is. Op die manier word je webshop steeds beter gevonden via de afbeeldingen bij Google.

Je kunt alle voorgaande punten op SEO-gebied goed hebben aangepakt, maar als je webshop op zichzelf er niet goed bij staat zul je nog een tandje bij moeten zetten. Zorg er hierbij voor dat alle pagina’s er goed bij staan, maar ook alle headers, footers en trustfactoren. Kijk kritisch naar je webshop en probeer elke pagina nog net wat beter te maken. Voor het optimaliseren van alle content op je webshop is de WordPress plugin Yoast een veelgebruikte tool.