Tips om je omzet te verhogen door betere productbeschrijvingen; deel 2

Geplaatst op: november 24, 2022


In deel 1 van het artikel ‘Klik hier om naar het artikel te gaan’ hebben we al een aantal tips gegeven om je productbeschrijvingen te verbeteren en zo je omzet te laten stijgen. In dit artikel zullen we je nog wat verder hiermee op weg helpen.

Zintuigwoorden

Waar een bijvoeglijk naamwoord vaak nauwelijks betekenis toevoegt aan een zin en je ze net zo goed weg kunt laten, zijn zintuigwoorden vaak erg krachtig omdat ze ervoor zorgen dat lezers de tekst als het ware “meevoelen” tijdens het lezen ervan. Zintuigwoorden hebben meer hersenactiviteit nodig, waardoor ze er sneller voor zorgen dat je omzet stijgt. Levendige productbeschrijvingen zijn een goede manier om je lezers te verleiden tot een bestelling. Woorden zoals sappig, knapperig, licht of fluweelzacht zijn zintuigwoorden die hiervoor goed te gebruiken zijn.

Miniverhaaltjes

Ons brein werpt vaak rationele barrières op tegen verkooppraatjes. Om die te verminderen, kun je gebruik maken van miniverhaaltjes, die helpen om mensen te doen vergeten dat er iets aan hen verkocht wordt. Een dergelijk verhaaltje kun je bijvoorbeeld schrijven aan de hand van vragen als ‘Wie heeft het product gemaakt?’, ‘Hoe is het product getest?’,’ Hoe ben je op het idee van dit product gekomen?’ of ‘Welke barrières moesten worden overwonnen om het te kunnen produceren?’

Populariteit

Over het algemeen zijn (potentiële) klanten sneller geneigd iets te kopen als het populair is. Het is dus handig om in je webshop te tonen welke producten het meest populair zijn. Ook goede recensies laten natuurlijk de populariteit van een product zien, dus probeer die zoveel mogelijk te plaatsen. Wanneer je bij en product schrijft dat het een populair product is, probeer daar dan ook bewijs bij te plaatsen waarom dat zo is om de geloofwaardigheid van je bewering groter te maken. De term ‘uitverkocht’ neerzetten bij een product laat ook zien dat het populair is. Wanneer je daar de optie aan toevoegt om in de toekomst te bestellen, zorg je ervoor dat klanten het product niet opnieuw mislopen en dat jij er een bestelling bij hebt zodra je het inkoopt.

Makkelijk leesbaar

Uiteindelijk is het bij een productbeschrijving vooral van belang dat (potentiële) klanten de beschrijvingen ook daadwerkelijk willen lezen. Een helder en makkelijk leesbaar design zal deze kans aanzienlijk vergroten. Bij het design van je productbeschrijving kun je daarom het beste letten op de volgende punten: veel koppen en tussenkopjes gebruiken, veel witregels gebruiken, opsommingen gebruiken en vooral niet te kleine letter gebruiken.

Met al deze tips moet het vast gaan lukken om je productbeschrijvingen te verbeteren en zo je omzet te verhogen. Het gaat er samenvattend om dat je je kennis over het product deelt op een verleidelijke manier met enthousiasme, door middel van uitleg van zelfs de kleinste details en eventueel verhalen.