Tips om je omzet te verhogen door betere productbeschrijvingen

Geplaatst op: november 22, 2022


De beschrijvingen bij je producten verbeteren is een goede manier om je omzet te verhogen. Veel ondernemers en marketeers maken productbeschrijvingen die slechts het product beschrijven met eventueel nog wat SEO termen erbij, maar een goede productbeschrijving zorgt ervoor dat je bezoekers enthousiast worden over je producten. Er zijn een aantal manieren om hiervoor te zorgen, waarvan we hieronder een aantal bespreken.

Je richten op de ideale klant

Om je klanten echt het gevoel te geven dat je weet wie ze zijn en wat ze willen, kun je je in de productbeschrijvingen ook het beste richten tot je ideale klant en ze persoonlijk aanspreken. Gebruik daarbij woorden die je doelgroep ook zou gebruiken en maak er bijvoorbeeld een conversatie van in plaats van een toespraak. Je zult dan wel van tevoren goed voor ogen moeten hebben wie je ideale klant is, waar ze wel en niet van houden en vooral welke woorden ze wel of niet prettig vinden om te lezen.

Voordelen van je producten

(Potentiële) klanten willen meestal vooral weten wat het hun oplevert om jouw producten te kopen of hoe het hun probleem op gaat lossen het is dus goed dit ook in je productbeschrijvingen terug te laten komen en daarin vooral de aandacht te vestigen op de voordelen van alle kenmerken en eigenschappen van je producten.

Superlatieven

Wanneer je in je productbeschrijvingen superlatieven gebruikt en dus dingen neerzet als “ons product is de beste, het snelste of het makkelijkste, zul je ook echt bewijs moeten leveren dat dit zo is. Wanneer je dit bewijs niet hebt, komen superlatieven onoprecht over en kun je ze beter uit je omschrijving laten. Eventueel zou je wel quotes kunnen gebruiken waarin je klanten bijvoorbeeld zeggen dat je product het beste is dat ze ooit gebruikt hebben.

Geen ja, ja-termen

Vaak hebben we de neiging om iets algemeens te schrijven, als we het niet zo goed meer weten, zoals “uitstekende kwaliteit”. Hierbij is de kans groot dat een (potentiële) klant denkt “Ja ja, dat zeggen ze allemaal”, want wie zou dit nu niet zeggen over zijn eigen producten. Probeer dus te voorkomen dat je dit soort ja, ja-termen gebruikt, aangezien de kans dan groot is dat klanten juist minder overtuigd raken van je product(beschrijvingen). In dit soort gevallen kun je dan beter details van het product beschrijven en daar de voordelen van, zodat het minder nietszeggend wordt en je juist een duidelijk beeld geeft van de kwaliteit van je producten. Door dit soort productdetails vergroot je je geloofwaardigheid en ze verkopen het product voor je.

Tot de verbeelding sprekend

Aangezien mensen in een webshop de producten niet vast kunnen houden en mensen vaak sneller iets kopen, wanneer ze het in hun handen hebben, is het zaak om tot de verbeelding te spreken. Hier is een copywriting trucje voor, waarmee je ervoor kunt zorgen dat lezers zich kunnen voorstellen hoe het zou zijn het product te bezitten. Deze techniek gebruik je door te beginnen met de woorden “stel je voor (dat)” en je eindigt die zin (of paragraaf) door te beschrijven hoe de lezer/klant zich zou voelen als hij of zij jouw product in bezit heeft en gebruikt.