Eenvoudige manieren om je doelgroep te bereiken

Geplaatst op: juni 28, 2022


Nadat we eerder al lieten zien hoe je met een doelgroepenanalyse je marketing effectiever en strategischer kunt aanpakken, willen we je met dit artikel graag tonen hoe je op een eenvoudige manier je doelgroep kunt bereiken.

Met influencers samenwerken

De snelste manier om je doelgroep te bereiken, is door een samenwerking aan te gaan met mensen die een reputatie hebben opgebouwd rond een specifieke niche, oftewel een specifiek deel van een bepaalde markt. Het product of merk dat jij wilt verkopen, laat je door hen promoten in hun content, om zo je omzet te doen stijgen. Influencers zijn eigenlijk niets meer of minder dan beroemheden op internet die ook merken of producten vertegenwoordigen/promoten. Dit doen ze tegen betaling, maar ook wel voor het ontvangen van gratis producten. Inmiddels is dit zo groot geworden dat bijna 80% ervan overtuigd is dat deze vorm van marketing werkt en had 75% van de bedrijven in 2021 een apart potje voor influencermarketing. Kanalen die hier veel voor gebruikt zijn, zijn bijvoorbeeld TikTok, YouTube, Instagram en Snapchat.

Facebook-advertenties

De meeste e-commercemerken maken gebruik van advertenties op Facebook, hoe hoog hun budget ook is. Het grote voordeel van Facebook en ook Instagram is dat alles wat iemand er doet wordt opgeslagen in een uitgebreid gebruikersprofiel.  Jij als webshopeigenaar kunt hiervan profiteren, doordat Facebook hiermee voor jou op zoek gaat naar gebruikers met een serieuze intentie om te kopen. Dit gebeurt door middel van geavanceerde advertentietargeting, waarbij producten naast een lijst met demografische kenmerken, gedragingen, interesses et cetera worden gelegd. Zo wordt de juiste doelgroep gevonden voor jouw advertenties, die vervolgens ook eenvoudig aan gebruikers op Instagram kunnen worden getoond.

Hashtags op social media gebruiken

De juiste hashtags gebruiken op social media zoals TikTok, Facebook en Instagram zorgt ervoor dat je een groter bereik hebt en dat je je doelgroep aan kunt spreken. Deze hashtags komen terecht in ‘discovery feeds’, waar gebruikers vaak heengaan om nieuwe trends en content te vinden die met het onderwerp van die hashtag te maken hebben. Wanneer je zeker wilt weten dat de juiste doelgroep aangesproken wordt met jouw posts, heb je een hashtagstrategie nodig om echt maatwerk hierop toe te passen.

Referral programma

Dit wordt vaak als de meest effectieve tactiek voor marketeers beschouwd om je klantenkring uit te breiden. Het is een programma waarbij bestaande klanten worden aangemoedigd hun familie en vrienden uit te nodigen ook klant te worden. In ruil daarvoor krijgen deze klanten dan bijvoorbeeld gratis producten, cashback, cadeaubonnen, korting op een toekomstige aankoop en nog veel meer. Het grote voordeel van deze tactiek is dat nieuwe klanten sneller vertrouwen in je (merk) hebben. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat aanbevelingen van vrienden en familie de meest geloofwaardige vorm van reclame zijn.