Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the ws-form domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/eenwebshop/domains/eenwebshopbeginnen.nl/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Met een doelgroepenanalyse je marketing effectiever en strategischer aanpakken | EWB

Met een doelgroepenanalyse je marketing effectiever en strategischer aanpakken

Geplaatst op: juni 22, 2022


Als eigenaar van een webwinkel gaat er veel tijd zitten in het bereiken van nieuwe en bestaande klanten, waarbij het er vooral om gaat de juiste mensen te bereiken. Een doelgroepenanalyse maakt het je makkelijker nieuwe klanten te vinden en ook echt geïnteresseerde klanten te trekken naar je webwinkel. Hierdoor gaan je conversiepercentages en omzet dan weer omhoog.

Waarom een doelgroepenanalyse?

Een doelgroepenanalyse maak je om diverse redenen. Zo ga je door zo’n analyse je marketingcampagnes strategischer en effectiever aanpakken door deze toe te spitsen op doelgroep segmenten. Ook zou je er andere producten door kunnen gaan ontwikkelen, aangezien je beter begrijpt waar je klanten tegenaan lopen en je daardoor je aanbod kunt verbeteren. Uiteindelijk is de grootste reden van een doelgroepenanalyse natuurlijk dat je er je omzet mee verhoogt, doordat je je kunt focussen op de meest lucratieve activiteiten en doelgroep segmenten.

Soorten doelgroepen

Er zijn diverse soorten doelgroepen, aangezien er nooit één marketingcampagne is die iedereen aan zal spreken. Als je erachter komt waar de verschillen en waar de raakvlakken liggen van de verschillende doelgroepen, kun je daar je verkoopargumenten op afstemmen na diverse doelgroepen samen te stellen. Die groepen kun je zo klein of groot maken als je wilt en zoveel kenmerken in opnemen als je wilt.

Kenmerken

Er zijn allerlei kenmerken waarop je doelgroepen kunt opdelen. Dit kan bijvoorbeeld op basis van demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht, inkomen, et cetera. Deze opdeling wordt het vaakst gebruikt, omdat hier veel data over voorhanden is. Daarnaast zou je doelgroepen ook kunnen opdelen op basis van locatie, interesses, favoriete websites, koopintentie en zorgen bij het kopen. Het is hierbij natuurlijk ook mogelijk dat diverse groepen elkaar overlappen.

Hoe doe je een doelgroepenanalyse?

Je kunt natuurlijk een marketing- en reclamebureau inhuren om een doelgerichte marketingstrategie voor je te bepalen, maar je kunt ook zelf een doelgroepenanalyse uitvoeren. De belangrijkste stappen daarin zijn dan:

  1. Bepaal je marketingdoelen: denk bijvoorbeeld aan hogere omzet en/of grotere naamsbekendheid;
  2. Duik in je doelgroep door bijvoorbeeld te kijken naar de aankoopgeschiedenis van je klanten, gebruik te maken van digitale analytics, consumenten/brancheonderzoek en/of concurrentieanalyse;
  3. Stel de belangrijkste informatie vast door onder andere gebruik te maken van de kenmerken hierboven genoemd en zo meer inzicht te krijgen in je doelgroep;
  4. Stem je marketing af op je doelgroep door uit te zoeken welke producten de behoeften en wensen van je doelgroep beantwoorden en waar je ze dit het beste kunt vertellen;
  5. Analyseer prestaties: aan de hand van je cijfers is het belangrijk te meten wat wel werkt en wat niet en aan de hand van die inzichten eventuele vervolgstappen te nemen. Zo kun je meer doen van iets wat werkt en verbeteren wat er beter kan of minder goed lijkt te werken.