De SEO buiten je eigen website beïnvloeden

Geplaatst op: december 13, 2022


We hebben inmiddels al een aantal artikelen gewijd aan SEO (Zoekmachineoptimalisatie), waarbij het met name ging om de SEO binnen de eigen website. Google kijkt echter ook zeker naar zaken buiten de eigen website om, om te bepalen hoe hoog je website getoond wordt binnen Google en waar. De SEO binnen je eigen website kun je in principe volledig beheersen, maar die daarbuiten kun je slechts beïnvloeden, niet volledig controleren. We lichten hier een aantal manieren toe om hier toch wat invloed op uit te oefenen.

Linkbuilding is voor Google een erg belangrijke factor om jouw webshop hoger te waarderen. We gaan er hier echter niet al te diep op in, omdat we hier al een uitgebreider artikel over geschreven hebben: lees het artikel.

Google Business Account

Wanneer je ook gevonden wilt worden via Google Maps, heb je een Google Business Account nodig, anders zul je hier niet getoond worden. Om dit account te creëren, hoef je je slechts te registreren zonder extra kosten. Om dit account zo optimaal mogelijk te maken, kun je het beste zo specifiek mogelijk zijn, je openingstijden toevoegen, het gebied waar je webshop levert, je services/producten toevoegen en foto’s.

Reviews

Reviews zorgen ervoor dat je webshop binnen Google map pack beter gewaardeerd wordt, maar spelen ook een steeds grotere rol voor de reguliere rankings Het is een van de dingen aan de hand waarvan de mensen die bij Google werken en bepalen hoe goed de zoekresultaten tegemoetkomen aan de behoeften van de zoekers. In ons artikel bekijk vorige artikel vind je meer informatie over reviews en waarom ze zo belangrijk zijn voor je webshop.

Experts inhuren

Aangezien Google altijd op zoek is naar content dat expertise laat zien, zal het inhuren van experts die bijvoorbeeld iets schrijven over je producten je kansen op een hogere Google ranking vergroten. Mensen zijn dan namelijk ook sneller geneigd die content te vertrouwen, net als Google zelf.

Vermeld worden door merken

Zoals ook daadwerkelijk bevestigd is door Gary Illyes van Google zelf, helpt het om vermeld te worden door merken om zo hoger in de Google ranking te komen. Dit kun je bewerkstelligen door geïnterviewd te worden, op vragen van journalisten in te gaan of uitgelicht te worden in podcasts. Het is echter niet aan te raden al je tijd hieraan te besteden, maar het meer als een bonus te zien, aangezien er dan betere en effectievere manieren zijn om aan marketing te doen.