De rustige periodes in je webshop optimaal benutten
Geplaatst op: mei 15, 2023
Er zijn ieder jaar weer bepaalde periodes dat het extra druk is voor jou als webshop eigenaar, maar er zullen ook altijd periodes zijn waarin het een stuk rustiger is. Raak hier niet meteen van in paniek, want ook dat hoort erbij en over het algemeen worden de rustige periodes opgevolgd door (wat) drukkere. Er zijn echter wel een aantal dingen die je kunt doen om de rustige momenten in je webshop zo optimaal mogelijk te benutten.
Bezoekers inspireren
In een rustige periode waarin je minder tijd hoeft te besteden aan pakketjes klaarmaken en verzenden voor je klanten, kun je die tijd goed besteden aan je bezoekers inspireren. Dit kan bijvoorbeeld door diverse themapagina’s aan te maken en zo in te spelen op aankomende feestdagen, gebeurtenissen, evenementen, etc. Voorbeelden van dit soort pagina’s kunnen zijn een pagina voor de leukste cadeaus voor samen (Valentijnsdag), 15 cadeautips voor hem voor Vaderdag en 10 musthaves voor haar voor Moederdag. Dit soort pagina’s op tijd maken zorgt er ook voor dat zoekmachines meer tijd hebben die pagina’s te indexeren en eventueel kun je ze pas echt zichtbaar maken voor je bezoekers als het daar ook echt de tijd voor is. Daarnaast kun je je bezoekers ook inspireren door middel van goede productfoto’s en sfeerbeelden of en mooie collage om ze op ideeën te brengen.
Een persbericht versturen
Een persbericht versturen kan zeker helpen om je webshop uit de dip te halen, hoewel het dan natuurlijk wel en bericht moet zijn dat nieuwswaarde heeft om het interessant te maken voor redacties. Als je zelf nog geen goed nieuwtje hebt, kun je die ook gewoon verzinnen door middel van het organiseren van een wedstrijd, je assortiment uit te breiden, een fantastische nieuwe service te verzinnen, etc. Je kunt eventueel in een rustige periode ook alvast en persplanning maken voor het komende jaar, aangezien redacties vaak minstens een paar maanden vooruit werken.
Blogs vooruit schrijven
Periodes waarin je het minder druk hebt met de bestellingen, zijn ideaal om alvast wat blogs vooruit te werken voor de weken waarin het zo druk is dat het bloggen erbij in kan schieten of je geen inspiratie hebt. Je zou ze, als je WordPress gebruikt bijvoorbeeld, ook alvast in kunnen plannen om ze zo op het juiste moment te publiceren en er helemaal geen omkijken naar te hebben.
Achterstallig onderhoud wegwerken
Tot slot zijn de rustige momenten in je webshop een heel goed moment om achterstallig onderhoud weg te werken. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het uitbreiden van je assortiment, waarbij je eerst kunt onderzoeken waar je doelgroep daadwerkelijk behoefte aan heeft, of zelfs het ontwerpen van een geheel nieuwe collectie. Ook zou dit de tijd kunnen zijn om extra aandacht te schenken aan zoekmachine optimalisatie, mocht je daar normaal gesproken minder tijd voor hebben. Hier hebben we al diverse artikelen over geschreven, zoals te lezen valt in het artikel “Maak jouw webshop beter vindbaar met de juiste SEO content strategie” , dus lees die vooral (nog) eens door.