Meer details over het creëren van een optimaal winkelmandje

Geplaatst op: februari 28, 2022


In een eerder artikel hebben we het al gehad over hoe een optimaal winkelmandje kan voorkomen dat mensen je webshop voor het betalen verlaten (https://www.eenwebshopbeginnen.nl/startende-webshop/een-optimaal-winkelmandje-voorkomt-afhakers/). Daarin hebben we vooral de algemene tips besproken, in dit artikel gaan we wat meer de diepte in.

Duidelijkheid en consistentie

Bij het afrekenen van producten, willen je klanten vooral graag dat alles duidelijk is. Zo is het belangrijk om algemene teksten op buttons te vermijden en dus juist goed duidelijk te maken wat er gebeurt wanneer iemand op die specifieke button klikt. Zo voorkom je onzekerheid bij je klanten. Wat ook zorgt voor meer duidelijkheid bij het winkelwagentje en de check-out van je webshop, is de belangrijkste button (naar afrekenen) groter en dus dominanter maken ten opzichte van eventuele andere buttons, overal dezelfde buttons gebruiken en onnodige buttons te vermijden.

Voorkom verrassingen

Mensen houden over het algemeen niet zo van verrassingen wanneer ze hun bestelling afrekenen en dan met name niet van extra kosten. Zorg er dus voor dat alle kosten voor het afrekenproces al duidelijk zijn, anders kunnen je klanten het gevoel hebben bedrogen te worden en zullen ze sneller geneigd zijn weg te gaan.

Account

Mensen willen zich vaak niet gedwongen voelen zich te registreren, dus zorg ook voor een duidelijke optie om je klanten te laten afrekenen als gast. Wijs je klanten echter wel op de voordelen van het aanmaken van een account, aangezien dat de kans groter zal maken dat je klant terugkomt.

Bevestigingspagina

Op de bevestigingspagina zou je nog wat meer van je klant kunnen vragen. Zo kun je vragen of de klant zijn of haar ervaring wil delen op sociale media of je kunt vragen om feedback op de bedankpagina. Ook zou je kunnen proberen op de bevestigingspagina nog wat extra te verkopen, door bijvoorbeeld iets te laten zien wat er goed bij past of aan te geven dat het minimale bedrag voor gratis verzenden nog niet bereikt is.

Afhakers alsnog overhalen

Zelfs als je alles goed hebt gedaan en je webwinkel en bestelproces helemaal goed in elkaar zit, zullen er altijd klanten zijn die toch nog afhaken. De meeste van die afhakers hebben dan vaak al wel hun gegevens ingevuld, waardoor de klant wellicht toch nog niet helemaal verloren is. Je zou dan namelijk kunnen proberen de klant per mail alsnog te overtuigen de aankoop af te ronden. Dit kun je het beste doen door de artikelen die de klant nog in zijn of haar winkelmandje heeft te noemen/laten zien en hier eventueel zelfs een aanbieding op maat bij te sturen.