Een optimaal winkelmandje voorkomt afhakers
Geplaatst op: februari 21, 2022
Wanneer je webshop goed in elkaar zit en klanten ook daadwerkelijk overgaan tot het aankoopproces, is het erg belangrijk je winkelwagen in orde te hebben. Je wilt natuurlijk niet dat klanten alsnog afhaken wanneer ze de spullen al in hun winkelwagentje hebben. Er zijn diverse manieren om dit te voorkomen.
Veiligheid
Voor je klanten is het erg belangrijk dat ze zich veilig voelen als bezoeker, maar zeker als betalende klant. Geef je bezoekers dan ook altijd dit veilige gevoel, door aan te geven dat persoonlijke gegevens nooit worden verstrekt aan derden en liefst ook dat je een beveiligde verbinding hebt.
Transparantie
Daarnaast houden mensen altijd erg van transparantie, zeker wanneer ze iets bij je kopen. Dit doe je door duidelijk te laten blijken wat bijvoorbeeld de verzendkosten zijn, door de BTW-details duidelijk weer te geven en je bedrijfsgegevens in de footer te zetten. Wanneer je in je checkout werkt met meerdere stappen, is het ook hier van belang alle stappen altijd zichtbaar weer te geven en elke processtap klikbaar te maken, zodat de klant exact weet waar hij is in het aankoopproces en wat er nog gaat komen. Ook is het belangrijk geen verborgen kosten te hebben, zoals extra kosten voor een betaalmethode. Sowieso is het goed om duidelijk te vermelden welke betaalmethoden gebruikt kunnen worden binnen je webshop, bijvoorbeeld door middel van logo’s.
Mocht je ondanks alles toch nog regelmatig vragen krijgen over het aankoopproces, zorg dan dat deze duidelijk beantwoord worden in de FAQ.
Winkelmandje niet laten verdwijnen
Er zijn altijd klanten die producten in hun winkelwagentje plaatsen, maar deze om wat voor reden dan ook pas later af willen rekenen. Om deze klanten niet kwijt te raken, is het belangrijk ervoor te zorgen dat ze bij terugkomst geen leeg winkelwagentje aantreffen. Hoe langer het winkelwagentje beschikbaar blijft voor de klant, hoe beter.
Heb je veel last van bezoekers die weggaan voordat ze hebben afgerekend, is het ook nog een idee een pop-up in te zetten. Via deze pop-up kun je bezoekers proberen te overtuigen alsnog af te rekenen, door bijvoorbeeld een kortingscode te geven voor als de klant binnen een bepaalde tijd toch afrekent. Een andere mogelijkheid is het emailadres van de klant te vragen of een mail te sturen naar het eventuele account van de klant om zo een herinnering of relevante aanbieding te sturen betreffende de inhoud van hun winkelmandje.
Snel en duidelijk afrekenen
Zorg bij de checkout van je webshop voor een snel en duidelijk bestelproces. De meeste bezoekers vinden het niet erg rustig door je webshop te klikken om hun producten te kiezen, maar willen daarna het liefst zo snel mogelijk kunnen afrekenen. Kijk daarbij goed naar de eventuele extra/onnodige velden die ingevuld moeten worden en onnodige buttons bij de checkout van je webshop. Verwijder vervolgens de invulvelden en buttons die niet echt noodzakelijk zijn of maak ze in ieder geval niet verplicht. Dit kan al door het naamveld korter te maken en dus in plaats van 3 slechts 1 veld te gebruiken. Het helpt ook om ervoor te zorgen dat klanten hun gegevens niet dubbel hoeven in te vullen, door bijvoorbeeld een checkbox te maken als iemand liever een ander afleveradres in wil vullen, en al zoveel mogelijk informatie in te vullen voor de klant waar mogelijk door bijvoorbeeld het adres te laten invullen wanneer de klant zijn postcode invult.