Lokale SEO-strategieën voor webshops met een fysieke locatie
Geplaatst op: januari 3, 2024
Als eigenaar van een webshop, zul je je uiteraard vooral richten op het online publiek. Toch is het goed mogelijk dat je naast een online winkel, ook een fysieke locatie hebt of wellicht zelfs begonnen bent met een fysieke locatie en daar later een webshop aan hebt gehangen. Dit biedt weer andere mogelijkheden en andere focus wat betreft de SEO, dan wanneer iemand alleen een webshop heeft. Lokale SEO verbetert namelijk niet alleen de online zichtbaarheid in lokale zoekresultaten, maar brengt ook klanten naar je fysieke winkel. In dit artikel gaan we verder in op de belangrijkste aspecten van lokale SEO en hoe je deze het beste kunt benutten voor jouw webshop.
Strategieën om je lokale SEO te versterken
- Google Mijn Bedrijf optimaliseren: door een complete, nauwkeurige vermelding op Google Mijn Bedrijf zal je zichtbaarheid aanzienlijk verhoogd worden. Daarnaast toon je door regelmatig nieuwe foto’s en updates toe te voegen aan dat je actief betrokken bent bij je bedrijf en door regelmatig op klantbeoordelingen te reageren laat je zien dat je klantfeedback waardeert en betrokken bent bij je klanten.
- Lokale trefwoorden gebruiken: door lokale trefwoorden in je teksten te gebruiken, verhoog je de zichtbaarheid in lokale zoekopdrachten. Ook kun je de relevantie voor lokale bezoekers verbeteren, door je locatie strategisch te vermelden binnen je webshop.
- Mobielvriendelijk ontwerp: In een tijd waarin zoekopdrachten steeds vaker mobiel worden gedaan, is het van groot belang dat je webshop snel, toegankelijk en gebruiksvriendelijk is op alle apparaten. Zie hiervoor bijvoorbeeld ons artikel https://www.eenwebshopbeginnen.nl/webshop-technieken/je-webshop-ook-goed-laten-werken-op-mobiele-apparaten/
- Lokale backlinks verzamelen: door backlinks van lokale bedrijven en organisaties te verzamelen, versterk je je lokale aanwezigheid en geloofwaardigheid en geef je een krachtig signaal af aan zoekmachines dat je een relevante speler bent in je lokale markt.
- Verzamel en reageer op reviews: door actief betrokken te zijn bij reviews, toon je aan dat je naar je klanten luistert en streeft naar voortdurende verbetering. Op die manier verbeter je niet alleen je lokale SEO, maar ook het vertrouwen van potentiële klanten.
- Creëer lokale content: door middel van lokale content toon je betrokkenheid en kennis van deze gemeenschap. Een ander aspect dat kan helpen is een lokale stem en persoonlijkheid voor je merk om je te onderscheiden van je concurrenten.
Impact van lokale SEO
Door deze strategieën toe te passen, zul je niet alleen je zichtbaarheid in zoekmachines vergroten, maar ook een sterkere band opbouwen met je lokale gemeenschap. Klanten waarderen het doorgaans zeer wanneer hun lokale winkels zichtbaar en toegankelijk zijn, zowel online als offline. Met een effectieve lokale SEO-aanpak laat je zien dat je een betrouwbare, betrokken en gemakkelijk bereikbare bron bent voor wat zij nodig hebben.