Het toevoegen van de beste content aan je webshop

Geplaatst op: maart 3, 2022


Als beginnende webshop zijn er veel aspecten waar je rekening mee moet houden: producten inkopen, pakketten versturen, betaalmodules instellen en je webshop goed bijhouden zijn daar de belangrijkste van. Het schrijven van teksten en het toevoegen van content aan je pagina’s, categorieën en producten is een onderdeel dat veel tijd kost, maar wel erg belangrijk is. Het voorkomt vragen van klanten en het zorgt ervoor dat zoekmachines beter begrijpen wat je verkoopt, waardoor ze relevante zoekopdrachten kunnen laten aansluiten op je webshop.

Je weet nu dat content toevoegen belangrijk is, maar waar moet die content dan aan voldoen? Informatief schrijven is hierbij de eerste stap. Geef duidelijke beschrijvingen over je producten, waarmee je de klant informeert en overtuigt van het product. We geven je hier een aantal tips die je daarbij kunnen helpen:

Uniek en informatief

Zoals we net ook al aangaven is een duidelijke productomschrijving de eerste stap. Door unieke en informatieve productomschrijvingen te maken, kun je niet alleen je bezoekers informeren en overtuigen. Zoekmachines hechten ook meer waarde aan unieke en informatieve pagina’s, waardoor je meer bezoekers uit de zoekmachines zult genereren. Vergeet hierbij ook niet de afmetingen en het gewicht te plaatsen van het product en de verpakking.

Functionaliteiten

Veel webshops informeren hun klanten alleen over wat een product is en waar het uit bestaat en geven daarbij niet aan waar het voor gebruikt kan worden en hoe het product gebruikt wordt. Deze functionaliteiten zijn voor de klant vaak juist het belangrijkste, dus probeer daar meer op te focussen. Geef aan waar de klant het product voor kan gebruiken, waar rekening mee moet worden gehouden bij het gebruiken van het product en hoe lang het product meegaat.

Specificaties

Probeer altijd een lijst van de specificaties van je producten te plaatsen die zo uitgebreid mogelijk is. Wanneer je deze niet van de fabrikant aangeleverd krijgt, voeg dan zelf eentje toe. Door zo compleet mogelijk te zijn over de specificaties van het product, bijvoorbeeld over het materiaal of het stroomverbruik, voorkom je vragen en onduidelijkheden bij je bezoekers en zullen ze sneller overgaan tot kopen.

Verzendkosten/methode en levertermijn

De verzendkosten en levertermijn heb je als het goed is al op meerdere plekken binnen je webshop neergezet, maar ook in de producttekst is het goed dit nogmaals te benoemen. Vooral wanneer er ongebruikelijke verzendmethoden moeten worden toegepast voor het product, is het goed dat bij het product te vermelden. Wanneer een product bijvoorbeeld moet worden getransporteerd op een pallet, is het goed de klant hier vooraf al van op de hoogte te brengen.

Afbeeldingen/video’s

Bij alle producten binnen je webwinkel plaats je uiteraard afbeeldingen, die er samen met de tekstuele beschrijving voor zorgen dat je klant exact weet wat hij of zij koopt. Om nog een stap verder te gaan, zou je ook nog een video kunnen plaatsen. Op die manier kun je nog duidelijker laten zien hoe het product eruitziet, hoe het gebruikt wordt, etc.