Je publiek laten groeien door middel van het schrijven van een blog

Geplaatst op: juli 21, 2022


Een publiek vinden en vervolgens laten groeien is één van de grootste uitdagingen voor bedrijven. Een blog schrijven is een goede manier om je website up-to-date te houden en een nauwere band op te bouwen met je doelgroep. Of je nu een blog gaat schrijven omdat je kennis wilt doorgeven, je mening of passie wilt delen, een emaillijst wilt opbouwen, producten of diensten wilt verkopen of een combinatie van al deze redenen, het is vooral belangrijk om hierin consistent te blijven. Houd jezelf dus vooral gemotiveerd en post consequent je blogs, of dat nu dagelijks, wekelijks of maandelijks is.

Een blog beginnen

Om een blog te beginnen en die ook vol te houden is het zaak eerst een aantal stappen te doorlopen. Zo begin je door eerst te bepalen waarover je precies een blog gaat schrijven en voor welke doelgroep. Om op te vallen kun je het beste een hele specifieke doelgroep kiezen waarvoor je schrijft en vervolgens content schrijven die niet eenvoudig ergens anders te vinden is. Wanneer je een aantal potentiële ideeën hebt, kun je het beste onderzoek doen via Google om te zien wat je concurrenten doen, hoe populair je onderwerp is en hoe je jezelf (en je bedrijf) het beste kunt presenteren.

Platform

Wanneer je al een webshop hebt en je door middel van een blog iets extra’s wilt bieden om klanten aan je binden, kun je deze blog wellicht integreren in het thema van je webshop. Niet elk platform kan echter alles functies bieden die je wellicht nodig hebt, wanneer je ook een blog op je webshop wilt en daar wellicht ook nog geld mee wilt verdienen (in de toekomst). Je zou er ook voor kunnen kiezen gebruik te maken van een gratis, gehost platform zoals Tumblr of Medium, waarmee je automatisch toegang krijgt tot een actieve groep van andere bloggers en lezers. Om hiervan te profiteren, hoef je er overigens niet je hoofdwebsite te hosten.

Geld verdienen

Er zijn diverse manieren om geld te verdienen met een blog. Dit kan bijvoorbeeld door mensen te laten abonneren op je content via platforms zoals Patreon of door er betaalde advertenties of acties voor andere merken op te plaatsen. Wanneer je zelf een webshop hebt, is het echter wel het meest lucratief om het over de producten en merken te hebben die je zelf aanbiedt. Op die manier kun je meer omzet genereren door bijvoorbeeld bepaalde producten aan te prijzen in je blog of meer achtergrond over bepaalde merken of producten te bieden.

Je publiek bereiken

Het opbouwen van een publiek, is eigenlijk iets waar je al voor het beginnen van je blog over moet hebben nagedacht. Om je bereik te maximaliseren, zijn er diverse manieren. Je kunt bijvoorbeeld zoveel mogelijk e-mailadressen verzamelen, bijvoorbeeld door aanmeldformulieren direct in je content te integreren. Daarnaast kun je via zoekmachines mensen op je blog krijgen, via de Chrome-extension Keywords Everywhere of Surfer SEO. Wanneer je vervolgens ook de analytics begrijpt, krijg je nuttige informatie over hoe je blog presteert en wellicht ook hoe dit eventueel beter zou kunnen. Een sociale media-strategie ontwikkelen, waarmee je bepaalt via welk platform en op welke manier je het beste je blog kunt presenteren, is in deze tijd ook zeker onmisbaar om je bereik te vergroten. Tot slot is het belangrijk om je blog niet te lang te maken en oudere content regelmatig te refreshen/updaten.

Publicatiestrategie

Om je blogs consistent te blijven posten, is het belangrijk voldoende ideeën te hebben. Om hiervoor te zorgen is het handig vooruit te plannen en er zo voor te zorgen dat je nooit zonder onderwerpen komt te zitten. Eventueel kun je hiervoor een contentkalender maken, waarin je alvast vooruit plant wanneer je welk onderwerp wilt behandelen in je blogs. Door hierin consequent te zijn, weet je publiek op den duur wanneer ze een nieuwe blog kunnen verwachten en zal je publiek groeien.