Nieuwe regels voor online verkopen per 28 mei 2022
Geplaatst op: mei 11, 2022
Wanneer je een webshop hebt, moet je aan allerlei regels voldoen. Dit was natuurlijk altijd al het geval, maar per 28 mei 2022 zijn er een aantal nieuwe regels op het gebied van reviews, prijzen, aanbiedingen en ‘gratis’ digitale diensten. Ook heb je met een bepaalde informatieplicht te maken. Wat dit alles precies inhoudt, lichten we hieronder toe.
Reviews
Wanneer je op je webshop of op je sociale media reviews en beoordelingen laat zien, moet je daar per 28 mei 2022 een aantal dingen verplicht bij vermelden. Zo moet je laten weten hoe je controleert dat de recensies echt van klanten zijn die dat product gekocht en gebruikt hebben. Een controle op verdachte patronen, zoals in korte tijd veel recensies voor een bepaald product of identieke teksten bij verschillende producten, is een manier om dit te doen.
Daarnaast moet je vermelden of je alle positieve en negatieve reviews van producten verwerkt hebt en of er sprake is van sponsoring of betaalde beoordelingen. Ook mag je geen valse consumentenbeoordelingen, zoals het (laten) plaatsen van likes, op social media weergeven.
Gepersonaliseerd aanbod
Wanneer jij je klanten een persoonlijk aanbod doet voor producten of diensten, moet je straks je klanten hierover informeren door bijvoorbeeld een pop-up of mededeling op de betaalpagina te plaatsen.
Kortingen
Als uitgangspunt voor het geven van een bepaalde korting mag er geen willekeurige prijs meer worden genomen, maar moet je uitgaan van de laagste prijs die minstens 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie gehanteerd werd voor dat artikel. Het is wel toegestaan korting ten opzichte van de prijs van je concurrent of de adviesprijs te laten zien.
Gratis online diensten
Voor het aanbieden van ‘gratis’ online diensten, geldt ook dat je meer informatie moet verstrekken over hoe lang je klanten aan de dienst vastzitten en hoe ze zich weer uit kunnen schrijven. Het opzeggen van de dienst moet binnen 14 dagen zonder reden kunnen en bij opzegging moet de verwerking van de klantgegevens direct gestopt verwijderd worden.
Online marktplaats
Ook wanneer je een online marktplaats hebt, krijg je met nieuwe regels te maken. Je hebt een uitgebreidere informatieplicht, waar je aan voldoet door consumenten te laten weten met wie ze rechtsreeks zakendoen, nog voordat ze iets kopen. Ook moet je aangeven of dit een ondernemer of een consument is en welke voorwaarden er gelden bij de overeenkomst. Dit alles moet goed zichtbaar op je website staan en niet weggestopt in bijvoorbeeld de algemene voorwaarden.
Op al deze nieuwe regels wordt streng toegezien en gehandhaafd door de ACM (Autoriteit Consument en Markt) en de AFM (Autoriteit Financiële Markten). Overtreders krijgen dan een boete of een termijn waarbinnen de onjuiste situatie moet worden opgelost, wat kan oplopen tot 4% van je jaaromzet of een maximumboete van 2 miljoen euro. Klanten helpen hierbij mee aan de signalering van overtredingen en het is dus van groot belang zo snel mogelijk te voldoen aan deze nieuwe regels.