Meer producten verkopen door ze slim te prijzen

Geplaatst op: december 19, 2022


Een product succesvol verkopen is afhankelijk van diverse factoren. Uiteraard van het product zelf en de behoefte aan het product, maar ook marketing en timing zijn belangrijke factoren hierin. De manier waarop je het product in je webshop presenteert, is wellicht nog wel het belangrijkste, aangezien dit een enorme impact kan hebben op hoe graag je klanten het product willen hebben. Dit gaat heel vaak onbewust, maar je kunt hier wel op inspelen met de kennis die we je hier geven, waarbij we vooral willen ingaan op het beïnvloeden van klanten door een strategie te gebruiken wat betreft het prijzen en presenteren van artikelen.

Contrast

De keuze van je (potentiële) klanten kun je goed beïnvloeden door gebruik te maken van contrast. Wanneer je 2 producten die vergelijkbaar zijn verkoopt in je webshop, kun je bijvoorbeeld de prijzen iets aanpassen. Door het ene product iets goedkoper te maken dan het andere, vergelijkbare, product, zorg je dikwijls voor dat de klant het gevoel heeft dat hij zich minder ‘schuldig’ hoeft te voelen als hij of zij het goedkopere product besteld.

Omgekeerd kan het er ook voor zorgen dat iemand het duurdere product juist liever besteld, doordat een duurder product vaak wordt gezien als beter of exclusiever. Hierdoor geef je je klanten het gevoel dat ze het beste product bestellen, wat een betere kwaliteit heeft dan het goedkopere product.

Je producten op deze manier presenteren, op een vergelijkende manier, zorgt er dus vaak voor dat (potentiële) klanten onbewust worden beïnvloed in hun keuze en vaak wordt er hierdoor ook meer besteld dan de bedoeling was.

Duurder, maar met extra’s

Er is nog een andere manier om de manier van denken van je bezoekers te beïnvloeden, namelijk door onderaan de productpagina van het artikel dat de klant bekijkt een (iets) duurder product te tonen en daar de extra’s bij te benoemen. Op die manier lijkt het namelijk een goede deal om toch voor het duurdere product te gaan, vanwege alle extra’s die daarbij geleverd worden. Het is daarbij wel belangrijk goed te kijken naar hoeveel duurder dat product dan is en de prijs-kwaliteit verhouding wat betreft de extra’s goed uit te laten komen aan je klanten.

Wanneer je klant bijvoorbeeld een product bekijkt van €100 en daaronder wordt een product getoond dat €105 kost, maar meer extra’s heeft, kan dit voor de klant erg aantrekkelijk zijn. Het prijsverschil met dus relatief niet te groot zijn om de stap voor de klant zo klein mogelijk te maken toch voor het duurdere product te gaan. Wanneer een product bijvoorbeeld €10 kost en je zet er een product van €15 onder met extra’s, zal dit minder goed werken dan bij het eerdergenoemde voorbeeld aangezien het verschil relatief een stuk groter is.

Betere productbeschrijvingen

Hoewel dit artikel vooral gaat over een slimmere strategie om je producten te prijzen, zijn er natuurlijk nog meer manieren om je omzet te verhogen door je producten beter te presenteren. Voor tips over betere productbeschrijvingen verwijzen we je dan ook graag naar onze eerdere artikelen “Tips om je omzet te verhogen door betere productbeschrijvingen” en “Tips om je omzet te verhogen door betere productbeschrijvingen; deel 2“.