Het verschil tussen goedkope en dure webshop providers.

Geplaatst op: augustus 20, 2021


Je bent op zoek naar een manier om een webshop te (laten) bouwen. Je bent al aan het zoeken geweest in Google en ziet door de bomen het bos niet meer. De ene webshop bouwer vraagt €6,- per maand, de andere vraagt €5.000,- voor een webshop. Waar zit het verschil nou in?

Personalisatie en mogelijkheden

Een bekende vuistregel in business is dat automatisering en standaardisering leidt tot hogere productievolume. Hoge productievolumes leiden tot lagere overheadkosten en dus een goedkopere prijs. Zo werkt het ook met webshops. Wanneer jij de webshop van €6,- per maand huurt van Jan de Webshopman (fictieve naam ter illustratie), dan krijg je een vast stramien waar je in kan werken. Doordat Jan de Webshopman zoveel mogelijk heeft gestandaardiseerd is er voor jou weinig ruimte om aanpassingen in door te voeren. Dit zorgt ervoor dat Jan de Webshopman weinig werk heeft aan jouw webshop en hierdoor de kosten lager kan houden. Daarnaast zie je vaak dat Jan de Webshopman eigenaar wordt van de door zijn gebouwde webshop verzamelde data. Data is geld waard, en vooral in jouw bedrijfsvoering zeer belangrijk. Jan de Webshopman biedt vaak wel mogelijkheden om uit te breiden: Wil jij betalingen met iDeal integreren, dan kost dit zo maar €3,- extra, voorraadsysteem koppelen aan je website? Weer een extra bedrag per maand.

Bij Anne-Fleur de Internetentrepreneur (wederom een fictieve naam ter illustratie) betaal je €5.000,- voor een webshop. Deze wordt dan helemaal naar jouw wens gemaakt en past perfect bij het product wat jij biedt. Je hebt vaak 1-op-1 contact met diegene die het bouwen en je wordt vaak goed persoonlijk te woord gestaan. Daarnaast bepaal jij welke data wordt verzameld en wat hiermee wordt gedaan. Omdat je vooraf duidelijk de verwachtingen afspreekt krijg je vrijwel altijd een gewenst resultaat zonder extra kosten.

Een extra vergelijking om het duidelijk te maken. Jan de Webshopman levert een standaard formaat keuken in 3 kleuren, deze past met geluk precies in jouw woning, maar zal ongetwijfeld hier en daar een kiertje hebben. Wil jij een extra brede bestek la? Dan betaal je een significant bedrag aan extra werk. Anne-Fleur de Internetentrepreneur levert een voor jou op maat gemaakte keuken. Hij past perfect in jouw huis en wanneer je kookt staat alles waar je het verwacht en binnen handbereik. Behalve een op maat gemaakte bestek la, heb je ook een extra ruime kast voor je pannen en komt Fleur binnen 2 uur langs wanneer het scharnier van je kastje niet meer werkt.

Flexibiliteit en assortiment

Bij Jan de Webshopman zit je vast aan de ontwerpen en de limitatie binnen jouw gekozen pakket. Veel uitbreidingen zijn beschikbaar, maar alles zal extra kosten en het zal altijd binnen een vooraf bepaald stramien vallen. Anne-Fleur de Internetentrepreneur maakt de stijl en uitstraling van je webshop precies zoals jij dat wilt, zonder limitatie. Daarnaast worden koppelingen met boekhoudpakketten, voorraadbeheersystemen en betaalsystemen al in de basis verwerkt om optimale werking te garanderen. Onthoud goed dat wanneer jouw webshop populair wordt elk moment van ‘down-time’ (offline of niet werkende zoals het hoort) je klanten en omzet kost. In dit soort gevallen is goedkoop vaak duurder dan de fikse investering vooraf om dit zoveel mogelijk uit te sluiten.

Bij de goedkopere webshops zit er vaak een limiet aan het maximum aantal producten in de webshop, of een limiet aan het aantal varianten. Zo heeft Jan de Webshopman bijvoorbeeld een limiet van 100 varianten per product. Verkoop jij bijvoorbeeld 1 T-shirt met 5 verschillende printjes in 5 verschillende kleuren en de maten S,M,L,XL en XXL dan zit je al op 125 variaties van 1 product. Dit kan je oplossen door de prints van de T-shirts als aparte T-shirt producten erin te zetten, maar hierdoor heb je weer een extra handeling om het product in de juiste categorie te zetten.

Verkoop je maatwerk, dan is Jan de Webshopman vaak gelimiteerd in wat er mogelijk is om aan te passen binnen jouw product. Je komt dan al snel bij Anne-Fleur de Internetentrepreneur terecht, die een module in jouw webshop kan integreren waardoor de precieze eigenschappen van het maatproduct worden vertaalt naar een prijs en een orderformulier.

Transactiekosten

Anne-Fleur maakt jouw webshop en verdient daarmee haar brood, zij bouwt een op maat gemaakte webshop en stopt daar een bepaalde hoeveelheid uren in tegen een bepaald tarief. Bij Jan bestel je een standaard webshop die naar wens is uit te breiden. Jan verdient aan het product, maar verdient ook aan jouw product.

Bij Jan de Webshopman betaal je maar €6,- per maand, maar Jan rekent wel 1,5% van elke transactie die via jouw webshop plaatsvindt. Deze krijg je niet terug wanneer jouw klant gebruik maakt van zijn herroepingsrecht. Bij Anne-Fleur zit er een blijvend verdienmodel in de hosting en de service van de webshop, maar zij rekent geen transactiekosten via jouw webshop. Dus wanneer jij groeit naar een miljoenenomzet is die 1,5% gewoon voor jou!

Hosting en Service

Veel van de goedkopere webshop aanbieders gebruiken buitenlandse servers om hun data op te slaan. Met de huidige regelgeving is het niet toegestaan om persoonsgegevens buiten Europa op te slaan, omdat de eisen aan de verwerking van deze persoonsgegevens in Europa een stuk strenger zijn. Wanneer jouw aanbieder gebruik maakt van zo’n buiten Europese server, en niet voldoet aan de eisen omtrent de verwerking van de persoonsgegevens, dan ben jij hier uiteindelijk verantwoordelijk voor. Tevens zijn de goedkopere aanbieders vaak niet heel duidelijk over wat zij met deze verzamelde persoonsgegevens doen, wat op de lange termijn een risico kan zijn voor jouw webshop. De duurdere webshop aanbieders maken over het algemeen gebruik van Europese servers en verwerken persoonsgegevens zoals dit volgens de Europese wet- en regelgeving is vastgelegd.

Het abonnement van €6,- per maand is louter voor de webshop bij Jan de Webshopman. Hosting, domeinnaam, security en updates komen hier vaak overheen. Bij Anne-Fleur zit dit in de maandelijkse service kosten.

Je wilt dat jouw webshop goed functioneert, zeker als je het in de avonduurtjes erbij doet en niet zo digitaal onderlegd bent. Bij de goedkopere aanbieders word je met vragen vaak doorverwezen naar een veelgestelde vragen pagina. Wanneer je het antwoord hier niet kan vinden dan is er vaak enkel een mogelijkheid om via e-mail of social media contact op te nemen. De goedkopere aanbieders zitten vaak met weinig bemanning op de service desk en zullen dus langer de tijd nemen om te reageren. De duurdere aanbieders hebben vaak een telefoonnummer en een adequate service desk. Meestal heb je binnen twee uur antwoord op je vraag en een écht goede webshop aanbieder heeft de meeste problemen in jouw webshop al gedetecteerd en opgelost voordat jij erachter komt.

Wil jij jouw webshop ergens anders onderbrengen? Dan kan je bij de goedkope aanbieders enkel je abonnement stopzetten en zal je al je gegevens opnieuw moeten invoeren bij de andere aanbieder. Bij de duurdere aanbieders is de webshop over het algemeen van jou. Nadat het is gebouwd wordt het jouw eigendom, ben jij niet tevreden met de service van de aanbieder. Dan kan de nieuwe aanbieder vaak de webshop inclusief gegevens zo overnemen.

Wanneer goedkoop en wanneer duur

De goedkopere aanbieders kunnen prima passen bij jouw plannen. Heb jij als hobby modelvliegtuigjes bouwen en verkoop je hiervan 1 per maand en ben je niet veeleisend hoe je webshop eruit moet zien. Dan kan je prima bij de goedkopere aanbieders terecht.

Heb jij een groter plan en wordt jouw webshop jouw enige vorm van inkomen, dan is het belangrijk dat de basis goed staat. Je bent dan waarschijnlijk ook veeleisend over het gebruiksgemak en de opmaak van jouw webshop. Het is dan verstandig om voor de duurdere aanbieders te gaan.

Veel van de duurdere aanbieders bieden ook aan om maandelijks te betalen, soms zelfs vanaf het moment dat je webshop live staat. Zo betaal jij pas als je écht omzet kan gaan maken. Je krijgt daarbij vaak begeleiding om het beste uit je webshop te halen en je kan met je vragen altijd ergens terecht.

Kortom, €6,-, €27,- of €350 of €500 euro per maand, het kan allemaal. Het is vooral afhankelijk van het plan en de verwachtingen die jij hebt bij jouw webshop. Houd er wel rekening mee dat grote plannen ook een grote investering vragen, maar dat dit zich uiteindelijk meer dan terug gaat verdienen.

Gebruik de calculator

Wij bieden zelf verschillende soorten webshops aan, gebruik onze calculator eens om te kijken wel pakket het beste bij jouw eisen en verwachtingen past. Daarnaast kijken we graag samen met jou of onze calculator het goed had, of dat we misschien toch beter voor een goedkoper of duurder pakket kunnen gaan. Afhankelijk van de eisen die jij niet hebt in kunnen vullen.