De noodzaak van het overstappen naar Google Analytics 4
Geplaatst op: april 4, 2023
Het belang van inzicht in je statistieken is je inmiddels al wel duidelijk denk ik. In een aantal artikelen zijn we hier, al dan niet uitgebreid, op in gegaan en hierbij hebben we het vaak ook over Google Analytics gehad. Dit is een gratis tool de je inzicht geeft in de statistieken van je webshop en informatie over de hoeveelheid bezoekers en hoe zij zich gedragen op je website. Vanaf 1 juli 2023 zal de huidige versie van Google Analytics (Universal Analytics, UA) echter niet meer werken en ben je dus genoodzaakt over te stappen naar Google Analytics 4 (GA4).
Wat is GA4?
GA4 is een meer complete en uitgebreide manier om erachter te komen wat er in je webshop gebeurt. Zo zijn bepaalde functies van de eerdere versies van Google Analytics alleen aanwezig in GA4 en geven de nieuwe rapporten een veel beter overzicht van wat je bezoekers willen. Met UA was de informatie bijvoorbeeld beperkt tot het meten van paginaweergaven en met GA4 is het ook mogelijk echt inzicht te krijgen in iedere stap van de marketing funnel.
De verschillen
- Events in plaats van Sessies. Waar in UA alles gemeten werd met sessies, zal dit in GA4 worden gemeten met Events. De invoering van deze events zorgt ervoor dat er betere mogelijkheden zijn om de weg van je bezoekers in je webshop te volgen. Daarnaast zijn de events niet alleen apparaat overschrijdend, maar ook domein overschrijdend en platform overschrijdend.
- Gebruikersgericht. Binnen GA4 ligt de focus meer op hoe bezoekers met je webshop omgaan, oftewel het volgen van echt gebruikersgedrag. Het invoeren van de events zorgt ervoor dat het gebruikersgedrag beter te voorspellen wordt en GA4 flexibeler is. Het gedrag van je bezoekers is hierbij al te volgen vanaf het moment dat ze je webshop voor het eerst bezoeken totdat er daadwerkelijk een bestelling wordt geplaatst of contact met jou wordt gelegd. Zeker omdat er steeds minder cookies zijn, is het goed gebruikers te kunnen volgen zonder hun privacy te schenden.
- Machine learning. Dit houdt in dat je via GA4 extra informatie kunt vastleggen om doelgroepen te creëren, die essentieel zijn voor je eventuele remarketing campagnes. Dit kan door bijvoorbeeld de gebruikers-ID te gebruiken van je webshop op het moment dat bezoekers zijn ingelogd, maar je kunt ook gegevens verkrijgen van bezoekers die vanaf andere Google-platforms komen door Google Signals te gebruiken. Al deze machine learning modellen zijn in staat om de data te anonimiseren, dupliceren en ondertussen de privacy van bezoekers te behouden. De platform overschrijdende rapporten die zo verkregen kunnen worden geven goede inzichten in het gedrag van je bezoekers.
- Betere meetmethoden. Alle voorgaande punten zorgen er mede voor dat GA4 veel meer gebeurtenissen opneemt in de basis tracking dat dan UA dat doet/deed. Zo worden bestandsdownloads of uitgaande clicks bijvoorbeeld automatisch gemeten.
Nadelen
Uit bovenstaande zou je haast kunnen afleiden dat er alleen maar voordelen zitten aan de overstap naar GA4. Dit is echter niet het geval, zoals bij elke verandering kleven er ook aan deze nog wel wat nadelen. Zo is het systeem dermate anders, dat oude gegevens en statistieken niet meegenomen kunnen worden naar de nieuwe omgeving. Het is dus verstandig bepaalde gegevens die je vanuit UA wilt bewaren naar bijvoorbeeld een CSV-, pdf- of Excelbestand te exporteren. Een ander nadeel is dat het momenteel nog niet mogelijk is om meerdere weergaven aan te maken. Ook worden statistieken zoals pagina’s per sessie, bouncepercentage en uitstappercentages niet meer opgenomen in rapporten. Tot slot moet in GA4 elke actie apart getagd worden via de Tag manager en dat is nog niet de meest simpele klus. Voor dat laatste zou je eventueel ook iemand kunnen inhuren, maar wellicht ben je zelf wel zo handig dat het goed te doen is.
Aangezien je als webshopeigenaar toch echt relevante data wilt verzamelen en de oude versie van Google vanaf 1 oktober 2023 helemaal niet meer werkt, is het een goed idee zo snel mogelijk naar GA4 te migreren en er zo al wegwijs in te worden. Tijdelijk zonder data zitten is iets wat je als webwinkelier zeker niet moet willen, dus die inspanningen zullen zeker beloond worden.