Keurmerk voor je webshop: een vereiste?

Geplaatst op: oktober 6, 2021


Trots als jij bent op je webshop, wil je ook dat hij betrouwbaar overkomt bij je bezoekers.

Betrouwbaarheid is echter afhankelijk van verschillende factoren. De kans dat een bezoeker overgaat tot een aankoop in jouw webshop vergroot je door:

  • een professioneel ogend design
  •  links naar jouw social media kanalen
  •  een duidelijk zichtbaar telefoonnummer
  •  reviews en star-ratings
  • een overzicht van jouw betaalwijzen.

Deze elementen worden in vakjargon aangeduid als ’trust elements’. Wat je hierbij niet ziet staan, is het webshop keurmerk als trust element. Shop jij weleens online? Grote kans dat je dan namen als ‘Webwinkelkeur’ en ‘Thuiswinkelwaarborg’ bent tegengekomen.

Vraag jij je af of een keurmerk iets voor jouw omzet kan betekenen? Realiseer je dan goed dat keurmerken, zoals Thuiswinkelwaarborg onnodig hoge kosten met zich meebrengen. Voor jou als kleinere en beginnende e-commerce ondernemer geven we je in dit artikel graag wat meer uitleg over andere alternatieven.

Waarom zou je een keurmerk nemen?

De meeste e-commerce ondernemers zijn continu op zoek naar manieren die zorgen voor een hogere conversie. Het voeren van een webshop keurmerk is zo’n manier. Als bezoekers zien dat je een keurmerk voert, krijg je sneller het vertrouwen van de bezoeker. De kans dat ze bij jou willen bestellen, is dan direct een stuk groter.

Klinkt eenvoudig, maar dat is het niet. Een keurmerk is meer dan het plaatsen van een simpel keurmerk logo in je webwinkel. Om een keurmerk te mogen voeren, moet je namelijk aan een aantal voorwaarden voldoen. Verderop in dit artikel worden deze verder uiteengezet.

Voordelen van een keurmerk:

  • Het draagt bij aan het vertrouwen van je webwinkel
  • Het keurmerk plaatst op zijn eigen website een link naar jouw webwinkel. Dit vergroot jouw domein autoriteit enorm en dat is natuurlijk gunstig voor jouw SEO.
  • Bij een keurmerk krijg je vaak juridische ondersteuning. Daarnaast kun je gebruikmaken van andere diensten die het keurmerk aanbiedt.

Nadelen van een keurmerk:

  • Door het enorme aanbod aan keurmerken, is het lastig om te bepalen welk keurmerk het beste past bij jouw e-commerce onderneming
  • Ook de hoge kosten zijn een groot nadeel; je betaalt een flink bedrag voor het plaatsen van hun logo.

Wat doet een keurmerk voor jouw webwinkel?

Zie een keurmerk als een soort toezichthouder op jouw handelen. Een keurmerk gebruikt namelijk richtlijnen waar jij met je webwinkel aan moet voldoen. Dit zorgt ervoor dat consumenten een keurmerk en dus jouw webwinkel gaan vertrouwen. Gebruik jij voor je webwinkel een keurmerk?

In dat geval genieten jij en je klanten van de nodige voordelen.

Voor jou als webwinkel eigenaar gelden de volgende voordelen:

  • Service pakketten die keurmerken aanbieden, zijn de laatste jaren flink uitgebreid. Zo kun je nu seminars volgen over succesvol e-commerce ondernemen.
  • Voor juridisch advies en juridische documenten kun jij het keurmerk ook aan zijn jasje trekken.
  • Advies over SEO nodig? Geen probleem voor het keurmerk.  
  • Keurmerken bieden jou als ondernemer bovendien review en rating integraties aan voor in jouw webwinkel.

Dit is nog niet eens alles, neem maar eens een kijkje op de website van de verschillende keurmerken om te zien welke diensten je allemaal bij hen kan afnemen.

Voor jouw klanten is een keurmerk niet alleen een vertrouwenskwestie. Stel dat jij een conflict met een klant krijgt. Deze klant kan zich dan beroepen op het desbetreffende keurmerk en jij bent als webwinkel eigenaar verplicht om hieraan mee te werken.