Je verzend- en retourbeleid optimaliseren
Geplaatst op: december 2, 2021
Bij een optimale webshop is het cruciaal om je verzend- en retourbeleid optimaal voor elkaar te hebben. Alleen al om te voorkomen dat klanten hun winkelwagentje verlaten vanwege de verzendkosten of onduidelijkheid daarover.
Gratis verzending
Het aanbieden van gratis verzending, kan je conversie flink omhoog helpen en werkt vaak zelfs nog beter dan het geven van een (hogere) korting. Zeker wanneer je erbij aangeeft hoeveel verzendkosten ze niet hoeven te betalen. Eventueel kun je berekenen vanaf welk aankoopbedrag gratis verzending voor jou uit kan en dat als grens stellen om geen verzendkosten te berekenen.
Wanneer je toch verzendkosten wilt berekenen aan je klanten, is het erg belangrijk dat je klanten dat meteen duidelijk zien staan en dus niet bij het afrekenen pas, waardoor ze wellicht het winkelwagentje hierom verlaten.
Retourneren
Ook de manier waarop je klanten hun aankopen kunnen retourneren moet meteen duidelijk voor ze zijn. De makkelijkste manier is een aparte pagina over retourneren op je webshop te maken, die eenvoudig te vinden is en waar je duidelijk uitlegt wat je klanten moeten doen om een product te ruilen of retourneren. Een simpel te downloaden retourformulier is sinds 2014 zelfs een verplicht onderdeel van een webshop.
Kijk voor meer informatie over retourneren ook op mag mijn klant zomaar wat terug sturen en klanten op tijd en het juiste bedrag terug betalen
De juiste software
Om het verzenden en retourneren via jouw webshop te optimaliseren, is het ook van groot belang dat je software goed bij deze mogelijkheden aansluit. Shopify kan een goede partner zijn voor verzendingen, omdat je op die manier ook met alle grote aggregators zaken kunt doen. Grote shipping aggregators in Nederland zijn bijvoorbeeld Myparcel, Parcel Pro en Sendcloud. Op dit moment is Sendcloud het populairst voor het werken met meerdere partijen om artikelen te verzenden.