Ik heb al een fysieke winkel, moet ik dan nog een webshop?
Geplaatst op: augustus 19, 2021
Jij bent al succesvol ondernemer, jouw eigen winkel loopt prima, waarom zou je dan alsnog een webshop willen?
In tegenstelling tot jouw fysieke winkel (vanaf hier ‘winkel’), heeft jouw webshop geen openingstijden. Hierdoor is jouw bedrijf ineens 24 uur per dag 7 dagen per week geopend. Je bent dus ineens veel toegankelijker en het hoeft je geen extra personeel te kosten.
Zie het dus niet als een losse website, maar als een tweede winkellocatie die iedereen kan bezoeken. Jouw klant uit een stad 300 kilometer verderop, hoeft nu niet meer heen en weer te rijden voor jouw fantastische producten. De klant die na zijn werk nog snel langs wil komen en door een aantal verkeerslichten nét te laat is, kan nu gewoon rechtstreeks naar huis rijden en online bij jouw winkel gaan shoppen.
Wat ga je dan verkopen?
Het fijne is, dat je eigenlijk niet hoeft na te denken over de producten die je in jouw webshop gaat verkopen. Je hebt al een winkelvoorraad, dus de producten vanuit jouw winkel kan je ook in jouw webshop aanbieden.
Daarnaast kan je er voor kiezen om producten die veel ruimte innemen in jouw winkel en niet vaak worden verkocht, louter online aan te bieden. Daarmee maak je in je winkel weer ruimte om producten die meer worden verkocht aan te bieden.
Houd er wel rekening mee dat het kan gebeuren dat je voorraad in de winkel ineens slinkt omdat er online veel besteld wordt. Dit kan je voorkomen door je voorraad beheer aan je webshop te koppelen.
Voorraad beheer koppelen aan je webshop
Zoals hierboven beschreven, kan het zijn dat het ineens hard gaat met je voorraad. Niets is vervelender dan nee moeten verkopen omdat je het product niet voorradig hebt. Het is lastig om de hele dag in de winkel bij te houden wat er fysiek wordt verkocht zodat je later op de dag online de voorraad nog weer aan kan passen.
Door het koppelen van je webshop aan je voorraad beheersysteem en/of aan je kassasysteem, weet je webshop precies hoeveel producten je nog voorradig hebt. Verkoop jij het laatste product in jouw winkel? Dan schiet hij op de website automatisch op ‘uitverkocht’. Heb je een wat meer geavanceerd voorraad systeem? Dan kan je zelfs instellen dat wanneer er nog maar 2 of 3 producten over zijn, er nieuwe voorraad wordt besteld. Zo kan jij altijd leveren en is jouw winkel écht 24/7 open!
Geen extra personeel, wel ruime openingstijden
Het fijne aan een webshop is dat deze zijn werk doet ongeacht of jij er bent of niet. Jij word ’s ochtends wakker en in jouw mailbox staat een aantal nieuwe orders. Op een rustig moment op de dag verzamel je deze in de winkel en het magazijn en zet je deze klaar voor verzending. Zo worden ook de rustige momenten in de winkel rendabel benut!
Houd er wel rekening mee dat het kan zijn dat je 1 van je personeelsleden, of jezelf, even kwijt bent om de order(s) naar jouw koerier te brengen. Heb je nou veel bestellingen per dag? Dan willen de meeste koeriersbedrijven het zelfs wel ophalen bij jouw winkel!
Groter bereik
Zoals eerder gezegd hoeft jouw nummer 1 fan uit een stad 300 kilometer verderop nu niet 3 uur in de auto te zitten om zijn favoriete producten te halen. Daarnaast tref je een heel nieuw publiek. Behalve voorbij wandelende toeristen, tref je nu ook mensen die specifiek op zoek zijn naar een product en het bij jou vinden. Je bent niet gelimiteerd aan jouw omgeving, je demografische doelgroep wordt dus ook enorm uitgebreid. Voorbeeld: Jouw winkel in luxe huidproducten (in de hogere prijsklasse) zit in een dorp waarbij het gemiddelde inkomen onder modaal ligt. Je bent nu sterk afhankelijk van de kleine groep mensen uit de regio die boven modaal verdienen. Door jouw webshop, is de afstand geen beperking meer, hierdoor kan je nu ook consumenten uit gebieden waar het gemiddelde inkomen veel hoger ligt bedienen.
Groter assortiment
Je hebt maar een beperkt aantal vierkante meters in jouw winkel om je producten in uit te stallen. Deze wil je natuurlijk toewijzen aan de producten die het meeste verkopen.
Hierdoor heb je geen ruimte voor producten die wellicht niet zo veel verkopen, maar wel heel rendabel zijn. Deze producten kunnen prima in je magazijn liggen, waar je meestal meer ruimte hebt. Jouw webshop heeft geen beperking in ‘showroom ruimte’, je kan hier alle producten uitstallen die je hebt!
Experimenteer
Een nieuw product proberen in jouw winkel kan kostbaar zijn. Als het niet aanslaat, neemt het dure ruimte in waar een product had kunnen liggen die wel goed verkoopt. In jouw webshop kan je eindeloos experimenteren. Door de data goed te analyseren kan je zelfs zien wat online goed verkoopt, en kijken of zich dit ook vertaalt naar jouw fysieke winkel. Zo kan dat ene product waar jij zelf niets in ziet, ineens jouw best verkopende product worden.
Klanteninformatie
In jouw winkel koopt men een product en verlaten ze jouw winkel. Jij hebt geen persoonsgegevens van diegene, weet niet uit welke regio ze komen en wat hun e-mail adres is. In jouw webshop ontvang je deze informatie wel. Zo krijg jij duidelijker in beeld wie je doelgroep is en kan je jouw aanbod en marketingstrategie hier nog scherper op afstemmen. Daarnaast kan jij klanten benaderen met acties die voor hen aantrekkelijk zijn. Je hebt namelijk een e-mail adres. Het is wel belangrijk dat jouw klanten hier specifiek toestemming voor hebben gegeven!
Meer verkeer in je winkel
Nog steeds veel mensen gaan naar de fysieke winkel om producten te kopen. Mensen gaan er graag op uit. Klanten willen nog steeds graag producten in het echt zien, voelen of passen. Met een webshop is jouw volledige assortiment beschikbaar. ’s Avonds heeft jouw nieuwe klant al in je webshop gekeken wat ze willen. De volgende dag staan ze bij jou in de winkel om toch even te kijken hoe het product nu in het echt is. Zo heb je indirect toch nieuwe klanten via je webshop gehaald