
Hoe krijg ik meer bestellingen?
Geplaatst op: augustus 12, 2021
Wat geweldig, je webshop staat online, je voorraad is actueel en je prijzen zijn top laat die bestellingen maar komen. Helaas komen de meeste bestellingen niet uit de lucht vallen. Daar zal je wat voor moeten doen! Hoe kan jij nou zorgen dat je meer bestellingen vanuit je webshop krijgt?
- Gebruik je eigen netwerk
- Zorg voor veel reviews
- Zorg voor voldoende productinformatie
- Reageer snel vanuit je klantenservice
- Gebruik online advertenties
- Gebruik onze kleine tips & tricks
Eigen Netwerk
Je hebt een groter netwerk dan je denkt. Je bent internetondernemer, dus je hebt ongetwijfeld meerdere social media accounts. Zorg dat je webshop ook eigen accounts krijgt. LinkedIn, Facebook, Instagram, afhankelijk van jouw doelgroep kan je hier snel veel publiciteit mee krijgen.
Vraag jouw vrienden om de social media pagina van jouw webshop te liken of te volgen. Deel de berichten van jouw webshop pagina ook vanuit je privé account, de gemiddelde facebookgebruiker tussen de 18 en 29 heeft minimaal 342 vrienden namelijk!
Wat moet je dan posten vanuit je pagina?
Probeer elke dag iets te plaatsen (maar niet meer dan 1 keer per dag). Licht producten uit je winkel uit, geef extra informatie over je service of vertel bijvoorbeeld waarom je ooit bent begonnen. Vooral nieuwe producten promoten of items uit de sale vermelden kan leiden tot een goede ‘click-through’ (mensen die vanaf je pagina naar je webshop gaan). Afhankelijk van je doelgroep kunnen emoji’s jouw berichten aantrekkelijker maken. Gebruik alleen niet te veel, dit kan de professionaliteit van je onderneming weer minder laten lijken.
Reviews
Mensen vertrouwen mensen. Wanneer potentiële klanten zien dat jij als webshop te vertrouwen bent, je afspraken nakomt en de juiste producten levert dan zijn zij sneller geneigd om bij jou te bestellen. Reviews zijn hiervoor top. Jouw klanten vertellen zelf hoe zij hun bestelling hebben ervaren en kunnen daarmee potentiële klanten overtuigen om toch op die ‘Bestel’ button te drukken.
Er zijn uiteraard twee soorten reviews. Je kan je klanten vragen om een review wat betreft jouw webshop: hoe vonden ze het bestelproces, de snelheid van de levering en het contact met de klantenservice bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er productreviews, jouw klanten weten als geen ander hoe het product bevalt wat zij gebruiken.
Tevreden klanten zullen niet snel een review achterlaten, ontevreden klanten wel. Het is daarom verstandig om er bijvoorbeeld iets tegenover te zetten. Bijvoorbeeld: een actiecode dat wanneer zij een review hebben achtergelaten ze 5% korting krijgen bij hun volgende aankoop of dat ze kans maken op het winnen van een prijs. Het is wel belangrijk dat dit soort dingen dan ook daadwerkelijk worden uitgedeeld!
Stuur dus een mailtje naar jouw klanten met de vraag of ze een review willen achterlaten. Doe dit wel pas nadat zij het product al thuis hebben ontvangen en hebben kunnen gebruiken. Mail bijvoorbeeld twee dagen na ontvangst van het product.
Niet alleen klanten zijn dol op reviews, ook zoekmachines maken er dankbaar gebruik van. Hoe meer reviews jij krijgt hoe hoger je in de ranglijsten van de zoekmachines komt te staan. Zijn jouw reviews dan ook nog overwegend positief? Dan vinden de zoekmachines dat jij nog hoger mag komen te staan.
Zorg voor productinformatie
Het grootste nadeel van een webshop is dat de klanten geen gebruik kunnen maken van hun zintuigen om het product te analyseren. Je klant kan niet even het product oppakken en voelen hoe zwaar het is, je klant ziet op een plaatje vaak niet hoe groot het is. Zorg daarom voor zeer uitgebreide product informatie.
Grote webshops doen dit heel goed, die vergelijken zelfs de technische specificaties van producten met andere producten uit hun webshops. Door bijvoorbeeld bij het gewicht te plaatsen: “Dit is zeer licht voor een laptop van dit formaat”.
Beschrijf ook de algemene kwaliteit van jouw product, hoe is het gemaakt hoe is het verpakt? Als je zelf foto’s maakt van jouw producten, plaats dan een vergelijkingsfoto met iets waarvan iedereen weet hoe groot het is. Zoals een bekende kaartenwebshop doet met het formaat van hun kaarten, zij tonen deze met een persoon die ze vasthoudt. Hierdoor weet de klant hoe groot het product is wat hij gaat bestellen.
Daarnaast willen ze graag goed ‘geadviseerd’ worden. De juiste beschrijving van het product en waar het geschikt voor is, geeft de koper het idee dat ze het product kopen bij iemand die er verstand van heeft.
Klantenservice
Jouw webshop is 24/7 open. Wij begrijpen dat jij dat niet kan zijn. Maar probeer wel zo snel mogelijk te reageren op vragen van je klanten. De socials die je vanuit het eerste punt hebt aangemaakt zullen veel berichtverzoeken ontvangen van potentiële klanten die meer willen weten over producten of over jouw service. Het moment dat deze potentiële klanten dit vragen is het moment dat ze bereid zijn om te kopen. Als je te lang wacht met reageren vermindert de impuls om te kopen. Daarnaast willen de klanten graag het gevoel hebben dat wanneer er onverhoopt toch wat mis is met het product wat ze hebben gekocht, ze snel worden geholpen. Als jij in het voorstadium al snel reageert, en dit tijdens en na de bestelling ook blijft doen. Dan zullen jouw klanten behalve goede reviews achterlaten, ook een gevoel van vertrouwen bij jou webshop onthouden en sneller terugkomen.
Advertenties
Het plaatsen van advertenties zal altijd leiden tot meer internetverkeer. Hierbij is Google Ads een aanrader. Met Google Ads kan je ervoor zorgen dat jouw webshop hoog in de google resultaten terecht komt als er bepaalde zoekwoorden gebruikt wordt.
Heb je bijvoorbeeld een webshop voor schoenen, kan je met Google Ads er voor zorgen dat je bovenaan staat als mensen naar specifieke merken zoekt. Google Ads kan soms wel met hoge prijzen komen om bovenaan te staan, dit komt omdat populaire en goed werkende zoekwoorden een hogere prijs per klik hebben.
Ook kan je met Google Ads een Shopping Campagne starten. Dit zorgt ervoor dat mensen gelijk de producten zien als ze die opzoeken op Google. Met een Shopping Campagne betaal je alleen als mensen doorklikken naar je webshop. Al deze product informatie kan gekoppeld worden aan je webshop, zodat de informatie automatisch update wanneer je de producten aanpast.
Het is belangrijk om te weten dat een campagne en advertenties altijd tijdelijk zijn, dat zodra deze stoppen het verkeer naar jouw webshop dus ook afneemt.
Tips & Tricks
Heb je nog geen duizenden bestellingen per dag, stuur dan een handgeschreven kaartje met de bestelling mee. Dit maakt jouw digitale winkel een stuk persoonlijker!
Heeft iemand zijn eerste bestelling geplaatst, stuur diegene een kortingscode mee. Zo zorg je dat ze sneller geneigd zijn om weer te bestellen.
Heb je mensen gevraagd om jouw product te promoten? Geef ze dan een persoonlijke kortingscode mee. Zo zie jij precies welke manieren van promotie het beste werken.
Tot slot: Het vergroten van het aantal bestellingen bij jouw webshop is een continu proces. Je webshop online hebben is 1 ding. Maar net als bij een club op Chersonissos zal je telkens moeten pushen om verkeer naar jouw webshop te krijgen. Kijk dus continu waar je kan verbeteren en stel voor jezelf duidelijke richtlijnen. Heb je een advertentie campagne gelanceerd, zet in je agenda dat je de dag na die campagne gaat vergelijken hoe de bestellingen waren met en zonder campagne.