
De 15 meest gemaakte webwinkel valkuilen
Geplaatst op: augustus 27, 2021
Je gaat een nieuwe webshop beginnen, maar je hebt nog geen plan van aanpak. Je bent expert geworden in e-commerce en je hebt tot in de puntjes uitgezocht hoe je concurrenten een stap voor blijft. Ook weet je hoe je klanten een perfecte ervaring geeft, als ze bij jouw winkel shoppen. Al het mogelijke is gedaan om een zo hoog mogelijk rendement op jouw investering te bereiken. Kat in het bakkie zou je zeggen toch?
Helaas ontbreekt het jou aan ervaring. De valkuilen , waar veel van je voorgangers al in zijn gelopen, zijn bij jou nog niet bekend. Eenwebshopbeginnen.nl helpt jou graag om de 15 meest voorkomende valkuilen te herkennen. Zo kun jij ze eenvoudig voorkomen en vol vertrouwen je eigen webshop beginnen.
De basis is niet op orde
Daar sta je dan, de bestellingen vliegen je inmiddels om de oren. Elke order afhandelen, kost echter ook tijd en je klantenservice stroomt inmiddels over. Hoeveel bestellingen heb je eigenlijk uitstaan bij je leveranciers? Tijd om je basis op orde te brengen en je efficiency te vergroten.
Werk eerst op papier uit wat voor jou de meest efficiënte manier van werken is en start dan pas met verkopen. Met een goede basis kun jij je richten op het verbeteren van jouw webshop en lopen de orderafhandeling en klantenservice als een geoliede machine. Laat die bestellingen maar komen!
13 In een dozijn
Wees onderscheidend en maak gebruik van de USP’s (Unique Selling Points) van je webshop. Hiermee val jij op tussen de duizenden andere winkels. Laat de voordelen van jouw producten duidelijk naar voren komen en werk ze goed uit. Vergeet hierbij ook je branding niet. Laat je branding aansluiten bij wat je aanbiedt. Richt jij je op outlet verkoop? Straal dan ook eenvoud uit om zo in de juiste stijl te blijven.
Met een eigen identiteit en uitstraling kom je veel geloofwaardiger over bij potentiële klanten. Een op maat gemaakt e-commerce platform zal zich terugbetalen in een toenemend bezoekersaantal en dat is wat je wil.
Concurrentie negeren
Beter goed gejat, dan slecht bedacht? Het hoeft niet erg te zijn om voort te borduren op een bestaand idee, zolang je maar niet klakkeloos ideeën gaat kopiëren. Natuurlijk ligt het brandpunt op je eigen shop. Maar je bent niet de enige speler in het veld. Blijf je concurrenten daarom scherp in de gaten houden en kijk hoe zij zich in de kaart spelen. Speel in op de nieuwste ontwikkelingen en pas je tactiek aan, mocht dat nodig zijn. Zo blijf je altijd een vinger in de pap houden.
Slecht assortiment
De vraag wat klanten willen en het aanbod van de concurrentie verandert continu. Vergeet je in te gaan op vraag en aanbod van het moment, dan zit je binnen de kortste keren op de achterste rij. Je verkoop zal teruglopen en je hebt de klanten niet aan je weten te binden.
Dat kan gelukkig anders, simpelweg door ervoor te zorgen dat je een autoriteit wordt op het gebied van de laatste trends binnen jouw vakgebied. Bezoek hiervoor beurzen en abonneer je op de sociale kanalen van je leveranciers. Zo blijf je scherp op de laatste ontwikkelingen in de markt en weet je precies wat je klant zoekt. Hierdoor kun jij de klant op zijn wenken bedienen en vergroot jij de klantenbinding.
Je bereikt jouw doelgroep niet
IJs verkopen aan Eskimo’s? Zand verkopen in de woestijn? Basis psychologie van overtuigen. Goed kunnen overtuigen heeft helaas geen meerwaarde, als jij je doelgroep niet goed in kaart hebt gebracht. Pas wanneer jij je doelgroep, oftewel ‘target audience’ helder hebt, weet jij exact wie je moet bereiken en hoe je potentiële klanten kunt overtuigen.
SEO ontbreekt, Google vindt jouw webshop niet
Online zoekmachines struinen met hun crawlers continu het web af op jacht naar informatie die het beste aansluit bij een zoekopdracht. Hoe fraai jouw website er ook uitziet, je scoort pas in zoekmachines zoals Google, als je het volgende op orde hebt: content, techniek en autoriteit.
Zorg voor de juiste content (uitgebreide productinformatie) die voor bezoekers eenvoudig kan worden gelezen en begrepen. Zorg dat je techniek op orde is (jouw codes in HTML, XML en JS moeten kloppen en voldoen aan de richtlijnen). Maak ook gebruik van backlinks, zodat er op andere websites over jou wordt gesproken.
In het volgende artikel vertellen we je graag wat meer over SEO voor e-commerce.
Verkeerde webshop applicaties
Bij de aanschaf van e-commerce software wordt vaak gedacht aan de korte termijn: wat werkt op dit moment goed? Ondernemen doe je echter continu. Het is dus belangrijk om ook voor de langere termijn na te denken over de juiste software voor jouw bedrijfsplan. Heb oog voor de mogelijkheid om aanpassingen te doen in de toekomst. Wordt er over 2 jaar nog wel doorontwikkeld aan de webwinkel applicatie die jij wil aanschaffen? Is er over 2 jaar nog genoeg support op de code en worden fouten in de software wel bijgewerkt?
Voor jouw productaanbod is de juiste software minstens zo belangrijk. Ga je maatwerkproducten verkopen of ben je van plan dit in de toekomst te gaan doen? Sta er dan bij stil dat niet elk e-commerce platform hiervoor geschikt is. Zoek dit dus goed uit.
Verzenden en retour niet op orde
Tevreden klanten wil je natuurlijk behouden. Hier komt de goede basis van efficiency nog een keer aan de orde. Zorg dat jouw verzendingen en retourneringen op elk moment voorrang hebben. Doe je dit niet, dan verlies je klanten. De goede basis laat jou efficiënt werken en dat scheelt je tijd. Tijd die jij nu beschikbaar hebt voor het werven van nieuwe klanten.
Uit onze ervaring is gebleken dat SendCloud de meest efficiënte tool is voor verzendingen en retourneringen. Bekijk de website van SendCloud voor meer informatie.
Jouw marketingstrategie ontbreekt
Richt niet al je pijlen op de organische zoekresultaten van Google, want alleen daarmee gaat je doelgroep jou niet vinden. Ga een aantal samenwerkingsverbanden aan en werk hard aan je naamsbekendheid. Zet meerdere kanalen in om je zichtbaarheid te vergroten. Jouw e-commerce avontuur wordt pas een succes, als je actief aan de slag gaat met je naamsbekendheid en voortdurend aan je marketingplan blijft werken. Stilstand is achteruitgang en dat moet je zien te voorkomen.
Je vergeet de nieuwsbrief
Een nieuwsbrief kan een belangrijke bijdrage leveren aan je klantenbinding, maar biedt jou veel meer mogelijkheden. Met online activiteiten combineer je de nieuwsbrief eenvoudig met social media kanalen, waar mensen zich op kunnen abonneren. Je subscribers bereik je op deze manier heel snel en daarmee heb jij gelijk de kans om ze iets cadeau te doen. Bied ze eens een leuke korting aan of voorzie ze van interessante nieuwtjes. Op deze manier voelen ze zich sneller verbonden met jou en dat vergroot de kans dat ze bij jou blijven bestellen. Toon dus betrokkenheid bij je doelgroep om te laten merken dat jij je klanten belangrijk vindt.
Slechte klantenservice
‘Te goeder naam en faam bekend staan’. Dat is wat elke webwinkel zou willen. De digitale mond-tot-mond reclame kan jouw shop maken of breken. Zorg dus voor een optimale klantervaring, dan komen de positieve reviews vanzelf. Deze reviews zorgen namelijk voor een goede reputatie van je webwinkel en dat haalt potentiële klanten over de spreekwoordelijke drempel.
Zorg voor een snel reagerende, vriendelijke en goed geregelde klantenservice. Doe af en toe wat water bij de wijn voor een extra tevreden klant. Dit betaalt zich zeker snel terug.
Verkeerde budget posten
Je bent amper met je website begonnen en je merkt nu al dat je te weinig budget hebt. Ook dit is een veelvoorkomende valkuil. Waarschijnlijk is al jouw geld in de ontwikkeling van je e-commerce platform gaan zitten, terwijl de marketing er ook nog bij komt net als de overige kennis die je moet gaan inkopen. Je doet er dus goed aan om eerst een duidelijke kostenberaming te maken. Dit geeft jou overzicht, waardoor je later niet voor verrassingen komt te staan.
De aankooptrechter gaat niet goed
De weg die de consument aflegt om bij jou een product te kopen, dát is de aankooptrechter of purchase funnel. Klanten willen snel zaken kunnen doen wanneer ze op zoek zijn naar een product. Zorg er daarom voor dat deze weg simpel is. Hoe minder een potentiële klant hoeft te denken, des te groter is de kans dat er een aankoop wordt gedaan.
Zo is de one-step-checkout pagina een bewezen feit. Het zorgt voor een hogere conversie, omdat de klant al zijn of haar gegevens in slechts een duidelijke pagina hoeft in te voeren. De kans dat de klant afhaakt, wordt hierdoor aanzienlijk verkleind. Onderzoek regelmatig je eigen aankooptrechter. Vraag vrienden en familie wat ze van het afrekenproces in jouw webwinkel vinden. Deze feedback geeft jou de kans om het aankooptraject direct te verbeteren, mocht dat nodig zijn.
Je prijzen zijn niet goed
Zorg dat je een goede marge overhoudt aan jouw verkopen. Ga dus niet te laag in de markt zitten om meer te verkopen, maar ga ook geen te hoge prijs vragen. Je wil als ondernemer natuurlijk wel winstgevend worden. Doe een goeie concurrentieanalyse met een marktonderzoek.
Je motivatie is ver te zoeken
Om jouw webshop tot een succes te brengen, zul je hard moeten werken en obstakels moeten trotseren. Zorg dat je de motivatie niet verliest en herinner jezelf er continu aan, waarom je dit e-commerce avontuur bent begonnen. Na verloop van tijd zul je meer ervaring krijgen en zien dat het steeds beter gaat. Kortom, blijf vertrouwen op succes en blijf gemotiveerd! Als je deze tips ter harte neemt, wordt een webshop beginnen een fluitje van een cent.