Facebook retargeting: van potentiële klant naar betalende klant
Geplaatst op: augustus 23, 2022
Waar we in een ander artikel (bekijk dit artikel) vooral hebben uitgelegd hoe adverteren op Facebook werkt, zullen we nu wat dieper ingaan op het onderwerp retargeting. Het komt namelijk vaak voor dat mensen je website hebben bezocht, maar een extra zetje nodig hebben om iets bij je te bestellen. Hier komt retargeting om de hoek kijken.
Via retargeting bereik je potentiële klanten die via hun online gedrag hun interesse hebben getoond in jouw bedrijf of product. Of dit nu een passieve like op een bericht op Facebook is of het toevoegen van een product aan het winkelmandje, er blijkt interesse uit het gedrag van deze volgers en dus zijn ze meer geneigd om iets bij je webshop te kopen.
Voordelen retargeting
Retargeting heeft een aantal belangrijke voordelen. Zo leidt deze methode het snelst tot aankopen, aangezien je je richt tot mensen die ook daadwerkelijk interesse hebben getoond en je hun onlinegedrag kunt analyseren om hun advertenties te tonen waar ze ook echt in geïnteresseerd zijn. Daarnaast is ook de conversieratio van retargeting een stuk hoger dan bij normale advertenties. Zo zijn advertenties gericht op mensen die hun winkelmandje gevuld met producten hebben achtergelaten of zijn afgehaakt tijdens het bestelproces vaak succesvol en verhogen dus je conversieratio.
Retargeting via apps of eigen beheer
Wanneer je met Facebook retargeting wilt beginnen, kun je dit doen door middel van apps om je campagnes te runnen of je kunt je advertenties zelf beheren. Je kunt snel en eenvoudig een retargeting campagne opzetten via apps als AdRoll, Socioh en Shoelace of via Shopify marketing als je een Shopify webshop hebt. Hoewel het handig is als beginnend te starten via apps, kun je op die manier niet de meer Ingewikkelde en meer opleverende strategieën gebruiken, zoals meerdere campagnes voeren en de beste opschalen.
Dit kan wel als je zelf je Facebook-advertenties beheert. Je kunt je eigen retargeting campagnes opzetten, lanceren en opschalen door een Business manager pagina te maken en de Facebook-pixel te installeren. Zo heb je toegang tot alle beschikbare retargeting tools van Facebook en kun je zoveel verschillende doelgroepen en advertentietypes uitproberen als je maar wilt, om de resultaten daarom optimaal te analyseren. Het is ook goedkoper, aangezien Facebook alleen geld vraagt per bekeken advertentie, waar je voor apps vaak nog een extra vergoeding moet betalen.
Retargeting strategie die op te schalen is
Wanneer je een retargeting strategie maakt, is het zaak deze zo in te richten dat je de elementen die goed werken kunt opschalen. Op die manier kun je nog meer potentiële klanten in ‘echte’ klanten omzetten. Hierbij kun je je het beste focussen op het bereiken van de juiste doelgroep en het ontwerpen van de juiste advertenties.
Je kunt “aangepaste doelgroepen” aanmaken in de doelgroepensectie van Facebook Advertentiebeheer, nadat je eerst je Facebook-pixel aan je webshop hebt toegevoegd. Hier kun je allerlei groepen maken, die bestaan uit mensen die op je Facebook hebben gereageerd of die dingen op je webshop hebben gedaan. Deze groepen kun je vervolgens ook nog indelen naar hoe lang geleden ze je webshop bezocht hebben. Er zijn veel verschillende soorten doelgroepen aan te maken, dus je kunt je beter laten leiden door de producten die je verkoopt en het koopgedrag van je klanten.
Heb je je doelgroep eenmaal goed voor ogen, bouw dan filters om goed bij te houden hoe je doelgroepen het doen en eventueel op te schalen als een doelgroep goed reageert op je advertenties. In de advertentie-instellingen tijdens het opzetten van je retargeting campagne is dit in te stellen. Je kunt hiermee een soort trechter inbouwen die het doel in de trechter (een aankoop0 scheidt van het doel boven in de trechter (interactie/websitebezoek). Baken elke doelgroep wel goed af, om overlap te voorkomen.
Budget
Wanneer je de rest allemaal goed hebt ingesteld, kun je een budget gaan instellen. Je kunt verschillende budgetten testen, om de optimale dagelijkse uitgave per segment te bepalen. Aan de hand van de geschatte omvang van de doelgroep die Facebook Advertentiebeheer je geeft kun je het dagelijks budget voor elk segment van je filter ook goed bepalen.